Haglöfs har hittat stigen till toppen

Haglöfs konstaterar att outdoorbranschen står stark trots global lågkonjunktur. Värdet av att må bra ökar - och ett aktivt friluftsliv är ett bra sätt att förbättra kondition och välbefinnande.

Utvecklingen i Sverige och Norden är i många fall densamma som i övriga Europa. Att vandra, tälta, cykla, paddla och åka skidor blir allt vanligare val när fritiden planeras.

– Marknaden är vårt vittne; vi växer på längden, höjden och tvären, så visst satsar vi på rätt saker, förklarar Mats Hedblom, Haglöfs vd och koncernchef.

Under Outdoormässan i Friedrchshafen lanserades många nyheter, och redan innan produkterna nått konsumenterna har framgång skördats. Trekkingskon Grym tilldelades nämligen utmärkelsen ”Best Scandinavian Outdoor produkt”.

Haglöfs växer och fortsätter att ta marknadsandelar. I alpländerna är varumärket mycket starkt och företaget får ständigt kvitto på att man satsat rätt. I Tyskland, Europas största Outdoormarknad, är positionen stark och sedan en tid finns företagets största shop-in-shop i Köln. Den positiva tillväxten har också öppnat möjligheten att expandera varumärket till nya marknader, bl a Tjeckien, Slovakien och Slovenien.

Ett bra exempel på detta är satsningen på det nya skosortimentet under året. Försiktigheten som kanske rådde vid grundorder har bytts mot en mycket stark efterfrågan på kompletteringar. Haglöfs skor har dessutom tagits emot särskilt väl hos specialister som ortopedbutiker som lovordar skornas konstruktion och användbarhet

– Nu tar vi ytterligare ett steg och utökar målgruppen genom utvecklingen av nya koncept. Vi vet att det vi gör är bra och vill ge fler möjlighet att uppleva Haglöfs erbjudande, fortsätter Mats Hedblom.

För att möta utvecklingen stärker nu Haglöfs sin organisation på flera fronter. Ny försäljnings- och marknadschef är Nicolas Warchalowski, som har mångårig erfarenhet från internationellt varumärkesarbete bland annat inom Procter & Gamble. Chefdesignern Roddy Darcy internrekryteras från affärsområdet clothing till posten som Design Manager och kreativ ledare för alla affärsområden. Dessutom förstärks styrelsen med Mats Gärdsell som i dag är chef för Lindex i Sverige och tidigare varit marknadsdirektör för Levi´s i Europa.

– Genom denna organisationsinvestering stärker vi Haglöfs både på strategisk och operativ nivå. Vi är fantastiskt glada över att alla våra medarbetare gör ett så bra jobb, avslutar Mats Hedblom.

Av: Nicke Hallgren

Haglöfs har hittat stigen till toppen Haglöfs har hittat stigen till toppen