Hatten av för Fjällräven i Tyskland

Under julis Outdoormesse i tyska Friedrichshafen utsågs varumärket till bästa leverantör enligt sporthandlarna i Tyskland.

Det är tyska tidningen Saz Sport som gjort en undersökning där friluftsleverantörer betygsätts efter åtta parametrar. Förstaplatsen knep de mycket tack vara fina siffror i kategorin produktkvalitet och affärsmannaskap. Andraplatsen tog tyska Hanwag.

Fjällräven fortsätter även sitt segertåg till Köln där de i friluftsbutiken Globetrotter ska få en egen 200 kvadratmeter stor yta att husera på. Ytan som avsätts enbart för Fjällräven från och med mars 2010 kommer att ligga mitt i det fyra våningar höga 7.000-kvadratmeterskomplexet. Napp hos Globetrotter fick varumärket genom idén att presentera de svenska högtiderna i kombination med hela sitt breda produktsortiment.

Fjällrävarna själva ser detta som en unik möjlighet som saknar motstycke.

– Vi är redan idag starka på byxor och jackor för vandring men nu kan vi visa upp hela vårt sortiment och även Sverige och vår natur, säger Fjällrävens vd Martin Axelhed, i ett pressmeddelande.

Globetrotter utsågs förra året till världens bästa butik alla kategorier enligt EHO Retail Institute. Butiken prisades för ett särskilt koncept där produkterna kan testas i de miljöer där de kommer att användas av kunden. Bland annat finns bassäng för kajak- och dyktest och kyl- och regnrum för konfektion.

Hatten av för Fjällräven i Tyskland Hatten av för Fjällräven i Tyskland Hatten av för Fjällräven i Tyskland