Butiker med A-läge, i köpcentrum eller i storstäder, behöver inte alltid ha bättre omsättning. Det visar en undersökning av hyror inom detaljhandeln som genomförts av HUI, Handelns utredningsinstitut.
Bättre lägen ger visserligen högre hyra men inte märkbart högre omsättning per kvadratmeter försäljningsyta.
För att tydliggöra resultatet ger de exempel på att butiker i köpcentrum i genomsnitt betalar 2.800 kronor per kvadratmeter i hyra, medan butiker i fristående fastigheter betalar 2.200 kronor. Omsättningen för butiker både i köpcentrum och i fristående fastigheter är ändå för båda i genomsnitt 41.000 kronor per kvadratmeter säljyta. Butiker i köpcentrum betalar alltså högre hyra som del av omsättningen, enligt HUI.
Som förklaring till detta tror Per Hortlund, vid HUI, att ägarna av de fastigheter där butiker i köpcentrum huserar har större marknadskunskap om detaljhandeln vilket medför att de tar ut högre hyror.
Sporthandeln hör till de som betalar allra lägst i hyra, omkring 6 procent av omsättningen, i gruppen fritidsvaror där också bland annat radio/tv och leksaker ingår. Högst hyror betalas av till exempel blomster- och tobaksbutiker där hyran ligger på 10 procent.
Den geografiska skillnaden är också stor, då Stockholmshyrorna i genomsnitt ligger på omkring 10 procent av omsättningen, jämfört med 8 procent i Göteborg och Malmö, och ned till 5 procent i resten av landet. Stockholm har den största spridningen av hyror, i vissa lägen uppgår hyrorna till 20 procent.
– Att just fritidshandeln har relativt låg hyra borde bero på att man har hög omsättning per kvadratmeter säljyta, säger Per Hortlund. Vidare kan marknadsplatsen spela in. Då många sportbutiker ofta befinner sig i köpcentrum, och där en stor del av omsättningen hänför sig till klädförsäljning, är det rimligt att många av dessa betalar en högre hyra per omsättning än de angivna 6 procenten.