Toppsäsong för skidorterna

Många har pratat om en bra skidsäsong. Nu kommer svart på vitt från Slao. 1,2 miljarder. Så mycket pengar genererade skipassförsäljningen på svenska skidanläggningar 2008/09. Det är en ökning med 16 procent jämfört med 2007/08.

Svenska skidanläggningar har aldrig gått bättre. Den slutsatsen går att dra efter Slaos pressmeddelande som sammanfattar skidsäsongen 2008-09. De svenska skidanläggningarna sålde under säsongen skipass för nära 1,2 miljarder kronor, en ökning med 16 procent jämfört med närmast föregående vinter. Rekordmånga utländska besökare bidrog till att säsongen blev den bästa någonsin för flera skidanläggningar.

– En kall vinter med snö även i södra Sverige gjorde att i stort sett alla skidanläggningar har kunnat hålla öppet, säger Hans Gerremo, vd på Slao, Svenska Liftanläggningars Organisation.

– Vi ser en markant ökning av utländska turister i skidbackarna. I Åre kom var fjärde besökare från utlandet under den gångna vintern, säger Hans Gerremo.

Årets största vinnare är Värmland, Dalarna, Jämtland, Gästrikland och Västerbotten, där flera skidanläggningar har gjort sin bästa säsong någonsin. Romme i Dalarna har exempelvis ökat sin omsättning med 39 procent, och Kungsberget i Gästrikland med 41 procent, jämfört med förra året. Isaberg i Småland har haft sin näst bästa säsong någonsin.