Säljarna i Stockholmsbutiken Playground är ovanligt trötta idag. Nej, de hade inte firmafest igår - faktum är att de har jobbat hela natten och nu är inne på drygt 48 timmars arbete utan sömn.
Utanför Playgrounds butik står det stora skyltar med texten ”Vem håller sig vaken längst? Gissa rätt och få pengarna tillbaka på allt du handlar”. Inne i butiken är de fyra säljarna Ida Edelmann, Oscar Oppenheim, Angela Monroe och Ronnie Nilsson inne på sin 48:e raka arbetstimma. Ingen av dem jobbar i vanliga fall i butiken utan de är med i en tävling om vem av dem som kan hålla sig vaken längst. Det i sig hade väl inte varit så intressant, men tävlingen är kopplad till en kampanj som marknadsförst i Dagens Nyheter, Svenska Dagbladet och på olika sociala nätverk på internet. När kunderna handlar i butiken kan de samtidigt rösta på vem av säljarna som kommer att hålla sig vaken längst. Röstar de rätt får de tillbaka alla sina pengar.
– Kampanjen har lockat in väldigt mycket folk till butiken. både nya och gamla kunder, säger Mia Grankvist på Playground. Utan att veta exakt så tror jag att vår försäljning har ökat med minst gånger tre de här dagarna.
Tanken var att göra en kampanj runt vandring och de ville göra något roligare än de vanliga ”Pengarna tillbaka om det regnar på midsommarafton”. Tillsammans med reklambyrån Åkestam Holst, som är delägare i butiken, kom de på idén med att vandra runt i butiken utan att sova.
– Vi vill göra lite annorlunda kampanjer som ändå är bra rent försäljningsmässigt, säger Mia. Vi vill gärna bli förknippade med lite fniss. Eftersom rösterna fördelar sig ganska jämnt mellan de fyra deltagarna så blir det ungefär som att ge 25 procent på allt till alla. En sådan kampanj skulle docka aldrig ha lockat lika mycket folk till butiken eller genererat lika mycket försäljning.
Eftersom de fyra säljarna hela tiden befinner sig i butiken innebär det att butiken är öppen dygnet runt. Självklart är det inte speciellt många kunder i butiken mitt i natten men det är fler än vad Playground hade räknat med. Framförallt har det varit många tidiga morgonkunder – folk som handlat på väg till jobbet. En kund kom in vid 3-tiden på natten och köpte en riktigt dyr skaljacka.
Kampanjen pågår så länge alla fyra säljarna håller sig vakna och den enda begränsningen är att det inte går att handla på öppet köp.
Ronnie Nilsson sitter i soffan vid skoavdelningen när jag träffar honom. Till vardags är han cirkusartist på Cirkus Cirkör och van vid att sova lite när han är ute på turné.
– Det här är en rolig grej och lite av den lättaste tävlingen i världen, säger Ronnie.Jag har min dator här och jag fixar med musiken i butiken och virkar när det inte är kunder i butiken. Det gäller att hålla igång hela tiden utan att slösa med energi.
Bredvid Ronnie sitter Oscar Opppenheim och pusslar för att hålla sig vaken.
– Jag känner mig väldigt pigg just nu men det var jobbigt i morse innan det kom in folk i butiken, säger Oscar. Alla fyra verkar klara sig riktigt bra och jag tror att det kommer att avgöras med vem som har bäst psyke snarare än bäst kondition. Det är inte jobbigt rent fysiskt än men hjärnan är inte lika snabb idag.
Oscar pusslar på i långsamt tempo när jag istället pratar med Ida Edelman. Hon är den enda av de fyra som tidigare har jobbat i en friluftsbutik.
– Det här är riktigt kul, säger Ida. Kunderna är nyfikna på hur vi mår men en del blir lite förvirrade när de ska rösta på en av oss och kunna vinna tillbaka alla pengarna om de väljer rätt. Jag tror att flera kunder köper både fler och dyrare saker och en del är smarta och delar upp köpet på två eller tre kandidater så att de de ökar sina chanser att få något gratis. Just nu är jag lite dålig i magen och märker att jag sluddrar ibland och min gissning är att det avgörs i natt eller inom ett dygn.
Deltagarna har ständigt pulsmätare på sig och de undersöks två gånger om dagen av en läkare så att de inte ska utsätta sig för någon hälsofara. Världsrekordet i att hålla sig vaken är lite drygt elva dygn.