Nike gör en oväntad förändring av sin svenska säljorganisation och lägger ut en del av sin försäljning till Tennis Fashion.
Vid årsskiftet tog Tennis Fashion hand om Nikes försäljning av tennisprodukter till racketshopparna. Nu får de ännu mer att göra med Nikes produkter i och med att de tar hand om försäljningen av Nikes hela sortiment till kedjorna Sportex, Sportringen och Just4Sport.
Den nya uppdelningen gäller mer eller mindre från och med nu. Tennis Fashion startar med införsäljningen till våren/sommaren 2010.
– Vi gör detta för att dels öka servicen till dessa kunder där vi har stor tillväxtpotential men en inte helt matchande affärsmodell för att själva serva dessa kedjor på ett tillfredsställande sätt, säger Nikes nordenchef Aristotelis Baroutsis. Uppdelningen gör också att Nike Sweden kan fokusera på våra strategiskt viktiga partners inom sporthandeln; Team Sportia, Intersport och Stadium.
Samtidigt så omorganiserar Nike sin säljkår så att Key Account Executives dedikerat jobbar med antingen Team Sportias eller Intersports centrala organisationer, kombinerat med att jobba med förorder till respektive kedjas butiker. På Stadium har de sedan tidigare ett dedikerat kundteam som jobbar med Stadiums centrala organisation.
Utöver detta så kommer fem säljare jobba uteslutande på fältet för att supporta butikerna med påfyllnadsorder och utbildningar/clinics.
En annan stor förändring i samband med omorganisationen såär att säljarna delas upp i Sport Performance – produkter avsedda för idrott eller Sportswear – produkter man använder när man inte idrottar. Tidigare var säljarna uppdelade i skor eller konfektion, men den nya uppdelningen ska mer passa dagens inköpsuppdelning hos butikerna.
– Efter tre fantastiska år med kraftig tillväxt så har vi nu rustat oss genom att ta nästa steg för att bli en klar marknadsledare i alla våra nyckelkategorier Running, Football, Womens’ Training och Sportswear, avslutar Tellis.