Krisen har nått sportbranschen

Det är mest dystra siffror i i rapporterna från årets första kvartal. Ett företag skiljer sig dock från mängden och redovisar en 30-procentig tillväxt och dubblerad vinst.

Vinsten försvann för Adidas
Adidas känner på allvar av den ekonomiska krisen. För årets första kvartal minskade försäljningen i och för sig bara med 1,7 procent till 27,6 miljarder kronor men vinsten sjönk med hela 97,6 procent. Från 1,8 miljarder kronor till 43 miljoner kronor.
För Adidas var det bara Sportstylesegmentet som växte men de båda dotterbolagen Reebok och Taylormade redovisade en ökning på 0,9 respektive 1,6 procent.
Adidas spår ännu svårare tider och planerar att minska personalstyrkan med 500-600 personer. Minskningen ska ske inom alla delar av koncernen och dessutom skrotas regionkonteren i Europa och Asien så att varje land rapporterar direkt till huvudkontoret.

Puma sänker tempot
Efter flera år av tvåsiffrig tillväxt har tempot mattats betydligt för Puma. För årets första kvartal blev tillväxten 3,6 procent och försäljningen blev 7,5 miljard kronor. Precis som för Adidas försvann nästan hela vinsten. Förra årets vinst på 965 miljoner kronor för kvartalet minskade med 94 procent till 60 miljoner kronor.
Försäljningen i Europa minskade med 6,4 procent och uppdelat på segment såg det ut så här: skor +0,7 %, konfektion -4,1 % och tillbehör +65 %.

Hummel dubblerade sin vinst
Danska Hummel hade ett bra 2008. Företaget ökade sin försäljning med runt 30 procent till över en miljard kronor och vinsten steg från 20 till 39 miljoner kronor. Framförallt är det försäljingen i Frankrike, Tyskland och Grekland som tagit fart under 2008.
Produktmässigt är det skosegmentet som ökar mest. Handboll är extra starkt och Hummel säger att skoförsäljningen ökade med över 100 procent.

Crocs tror på vinst 2010
Crocs försäljning årets första kvartal minskade med 32 procent till 1,5 miljarder kronor och resultatet blev en förlust på 240 miljoner kronor. Företagets nya vd John Duerden tror dock att bolaget ska gå med vinst igen nästa år.
För att nå det målet ska Crocs rensa upp i sin distributionsorganisation och försöka återskapa hypen för märken. Främst kommer de att fokusera på kvinnor och barn .

Heads försäljning dyker
Head redovisar en minskad försäljning inom samtliga segment för årets första kvartal. Dykning går sämst med en minskning på -12,9 procent följt av vintersport (-10,1 %) och racketsport (-3,8 %).
Den totala försäljningen minskade med 7,2 procent till drygt 600 miljoner kronor. Resultatet för perioden blev en förlust på 126 miljoner kronor.