Musen klättrar uppåt

Klättermusen verkar inte veta vad finanskris är. Det Årebaserade företaget presenterar en kvartalsrapport för de tre första månaderna av 2009 som överskred den förväntade omsättningen med 80 procent.

Klättermusens vd Peter Askulv har två förklaringar till att hans företag fortsätter göra fina resultat.

– Dels är det ett resultat av att vi har haft ett långsiktigt exportarbete. Vi går nu till exempel jättebra i Japan, där vi numera säljer lika bra som vi gör i Tyskland, säger Peter och förtydligar:

– Tyskland utgjorde 25 procent eller 4 miljoner kronor av vår export under 2008. Dessutom kunde vi under 2008 presentera betydligt fler sommarprodukter och samtidigt nådde vi fler kunder under året.

Peter menar att sommarprodukterna gjort att Klättermusen blivit ett företag som inte är lika beroende av enbart en höst/vintersortiment och därmed har mer att erbjuda sina kunder.

Dessutom kommer en ganska färsk satsning i framtiden att bli viktig för Klättermusens fortsatta framgång, menar Peter. Det handlar om den egna butiken som man sjösatte i början av mars. Här finns stora förhoppningar enligt vd.

– Vi tror att butiken i framtiden kommer att omsätta lika mycket som försäljningen hos alla återförsäljare vi finns hos sammantaget.

Men förutom försäljning vill Klättermusen att Årebutiken ska vara mer än en inkomstkälla. Därför har man placerat sitt designkontor bakom en glasvägg i butiken. Och Klättermusens två designers vill bli störda av kunderna menar Peter.

– Det är bara nyttigt med direktkontakt. Att vi sitter mitt i butiken tror jag kommer att ge oss nyttig feedback från kunder i framtiden.

Musen klättrar uppåt Musen klättrar uppåt