Abacus är klar med Solheim Cupkollektionen

Det är fortfarande flera månader kvar till Solheim Cuptävlingen i golf mellan USAs och Europas bästa damer men Abacus är redan klar med kollektionen som de europeiska damerna ska spela i.

– Vi har valt att inte klä spelarna i typiska europeiska färger utan istället satsa på snygga och trendiga plagg, säger Emma Westerberg på Abacus.

Det är Europas kapten Alison Nicholas som har valt kläder till laget. Hon vet att amerikanskorna kommer att spela i rött, blått och vitt och vill därför skilja sig från dem. Hon valde ut plagg från Abacus befintliga kollektion och det blev en lila kombination för fredagen och en grön/vit kombination för lördagen. Hur kläderna ska se ut på söndagen och de avslutande singelmatcherna förblir en hemlighet ända till söndag morgon.

– Jag har spelat och vunnit i söndagens färger förut, så jag hoppas att de ska bringa tur här också, säger Alison.

Både spelarna och Abacus hoppas på bra väder när tävlingen spelas på Rich Harvest farms 21-23 augusti. Abacus vill självklart visa upp sina plagg i strålande sol men skulle det bli regn är spelarna utrustade med en specialupplaga av regnstället Pitch som vunnit pris för sin funktionalitet.

Europas lag kommer att presenteras då British Open är avgjord 2 augusti. Då tas mått på alla medverkande spelare och ledare och sedan måttsys plaggen för alla inblandade. Det gäller att plaggen ser bra ut och att spelarna gillar dem.

Sponsringen av det europeiska laget är en stor möjlighet för Abacus att visa upp sig över hela världen.

– Genom Solheim Cup kan vi visa upp oss för konsumenterna på alla marknader, säger VD Sven-Olof Karlsson. I all synnerhet på den amerikanska, där vi nu ger oss in för första gången.

Abacus är under 2009 officiell klädsponsor även för det europeiska laget i Ping Junior Solheim Cup samt alla anställda på Ladies European Tour.

Abacus är klar med Solheim Cupkollektionen Abacus är klar med Solheim Cupkollektionen Abacus är klar med Solheim Cupkollektionen