Sport- och fritidshandeln spås bli 2009 års vinnare i sällanköpsvaruhandeln enligt Handelns Utredningsinstitut, HUI, som i årets första konjunkturbedömning beräknar försäljningsökningen för sport- och fritid till att landa på 2 procent mätt i löpande priser.
HUI:s förklaring till sportbranschens starka position är att konsumenter prioriterar god hälsa och sund livsstil i tider av dålig ekonomi.
I konjunkturbedömningen höjer HUI prognosen för hela detaljhandelns utveckling under 2009, till skillnad från den prognos som publicerades i december 2008 där detaljhandelns utveckling beräknades vara oförändrad jämfört med 2008.
Den nya bedömningen beräknar ökningen för detaljhandeln till 1 procent. Denna utveckling drivs främst av dagligvaruhandeln som i sin tur beräknas få en försäljningsökning på 3 procent.
Sällanköpsvaruhandel väntas dock minska med 1 procent. Sett i volym tror HUI på en tillväxt på 0,5 procent under året. För 2010 tror de på en ökning med 1,5 procent. Förklaringen till detaljhandelns ökning menar HUI beror på sänkt skatt, låga räntor och en sjunkande inflation. En svag ökning som denna, ser HUI ändå som ett gott resultat med tanke på den rådande lågkonjunkturen.