Skid- och brädåkare lanserar nytt handskmärke

Ett nytt handskvarumärke med en unik funktion har sett dagens ljus på den svenska marknaden.

10 Peaks heter varumärket, namne med bergskedjan i nationalparken Banff i Kanada, som nu representeras i Sverige av 3WM med Mattias Ottermark i spetsen.

Konceptet med 10 Peaks-handskarna är dragkedjan C-Zip som placerats precis bakom knogarna. Lösningen möjliggör för bäraren att bli handsk-fri utan att behöva ta av hela handsken. Materialen som används är bland annat buffel- och getskinn och Polyshell.

– Idén är klockren eftersom man inte behöver riskera att tappa handsken om man behöver ta den av sig. Handsken torkar också väldigt fort eftersom den går att öppna, kommenterar Mattias som ramlade på C-Zip när han var i USA år 2008.

För ett år sedan kontaktade han det kanadensiska bolag som har patentet för idén för att ta fram en kollektion för den europeiska marknaden. Att överföra dragkedjan till skidhandskar blev verklighet. Sverige är nu första marknaden ut att lansera premiärkollektionen bestående av fem handskar, två i tummodell och tre med fingrar.

Nystartade 3WM är agentur för hela Europa förutom Tyskland. Nu planerar de att satsa hårt i Sverige och sedan inta en marknad i taget.

– Vi startar i Skandinavien för att sedan expandera i övriga Europa, säger Mattias.

Hittills har de sålt in handskarna på ett par butiker i Sverige och ett par utomlands i bl.a. Chamonix och Serre Chevalier. Responsen har varit god från såväl butiker som åkare som testat handskarna under tuffa förhållanden.

Det skid- och brädåkande gänget bakom 3WM har som mål att även lansera idén inom andra segment såsom militär, polis och industri.

Skid- och brädåkare lanserar nytt handskmärke Skid- och brädåkare lanserar nytt handskmärke