Branschföreningen FOG, Svenska Cykelfabrikant- och Grossistföreningen, gör nu en storsatsning på annonsering för märkescyklar.
Helsidesannonser i rikstäckande tidningar med flera repetitioner (över 20 införanden) kommer att synas nu under våren från och med i lördags och fram till påsk. Annonserna kommer att publiceras i Expressen, Kvällsposten, GT, Metro och Dagens Industri.
I dag syns annonsen i DI Weekend och från och med nu fram till påsk syns den som helsida i Metro Storstad. Syftet med annonseringen är självklart att väcka suget efter cykling och efter inhandlandet av en ny tvåhjuling lagom till vårens ankomst. De leverantörer som deltar i annonseringen medverkar med sina logotyper i annonserna, vilket enligt FOG ska signalera kvalitet.
Klas Elm säger själv att föreningen aldrig tidigare har gjort en satsning som är i närheten så stor som denna.
– Leverantörerna gör nu en kraftsamling för att visa att cykelbranschen är att räkna med på allvar, säger Klas Elm. Det går inte att bromsa i uppförsbacke, speciellt inte på cykel.