Rekordstor publikökning på Vildmarksmässan 2009

Vildmarksmässan och Svenska flugfiskemässan är en konsumentmässa som tydligt visar att lågkonjunkturen inte slagit speciellt hårt mot konsumtionen av prylar som gör vår fritid bättre och roligare.

Antalet besökare i år slutade på 23 430. En ökning med 25 procent jämfört med fjolårets siffror.

Besökarna passade på att shoppa till mässpriser och enligt de utställare Sportfack pratade med var försäljningen precis som besökarantalet – mycket bra. Mässan hade hela 200 utställare.

– Vi kan konstatera att det här är en av de branscher i Sverige idag som verkligen går bra. Intresset för friluftsliv är större än på länge vilket både utställare och besökare på årets mässa kan intyga till säger Erik Rådström som är en mycket nöjd projektledare för Vildmarksmässan och Svenska Flugfiskemässan 2009.

Flugfiske, kajak och kanot, dykning, friluftsliv och resmålsutställare var de stora grupperna men även andra roliga utställare fanns på plats. Besökarna kunde roa sig med att prova allt från dykning i bassäng till att provsmaka gott hällbröd från Härjedalen. På flugfiskemässan var kastteknik- och flugbindningsklinikerna mycket välbesökta. Det fanns ett hundratal olika kostnadsfria föreläsningar, seminarier, uppvisningar och foto/filmvisningar att besöka under helgen. Helhetsintrycket av mässan var mycket positivt.

Av: Fredrik Gustafsson

Rekordstor publikökning på Vildmarksmässan 2009 Rekordstor publikökning på Vildmarksmässan 2009