Sweet Skateboard är på väg att bli det första svenska skateboardmärket att etablera sig utanför landets gränser. På kort tid har de fått distribution i sex länder.
Svenska skateboardmärken är inget nytt – de har funnits ända sedan New Sport House på 70-talet – men hittills har det varit nationella eller till och med lokala märken.
Sweet Skateboards är en del av Svensk Skateboard Distribution som drivs av Thomas Löfgren som också driver butiken Junkyard.
– Vi ställde ut med Sweet på den europeiska skateboardmässan Bright i januari och det gick riktigt bra, berättar Thomas. I dagsläget har vi distribution av Sweet i Tyskland, Österrike, Italien, Grekland, Spanien och Portugal. I Tyskland är det dessutom den största distributören – Urban Supplies – som tar hand om Sweet.
En av anledningarna till att Sweet ser ut att lyckas med som inget svenskt skateboardmärke gjort tidigare är deras satsning på teamåkare och videofilmer. I dagsläget består Sweetteamet av Erik Pettersson, Björn Holmenäs, Anton Myhrwold, Martin Pennlowe, Koffe Hallgren och Daniel Spängs. Alla är välkända i Sverige och genom flitigt resande runt om i Europa då de spelat in filmer börjar de också bli kända i Europa. Nu senast har de varit sysselsatta med att spela in den tredje Sweetfilmen på Kanarieöarna ihop med filmaren Isak Lindberg.
För att orka med den internationella satsningen har Sweet Skateboards anställt Henrik Bergqvist som säljchef. Henrik kommer närmast från Burton Snowboards där han jobbade som säljare. Förutom Sweet kommer Henrik även att ratta Bellows och Pirate Skateboards samt Tech Deck.
– Det känns grymt roligt att hoppa på SSD i dessa tider då det händer grymt mkt med våra varumärken, säger Henrik. Vårens linje från Sweet är den starkaste hittills och det ska bli riktigt kul att jobba med Sveriges skateboardbutiker.