Svenskt Sportforum svarar på det öppna brevet

Med anledning av det öppna brev som publicerades i Sportfacks februarinummer 2009 signerat Lasse Sjöberg, vill Svenskt Sportforums styrelse delge sina synpunkter.

Först av allt vill vi framhålla att styrelsen är mycket nöjda med den utveckling av mässan som kunde skönjas under 2009. Den nya mässlokalen i Kista är ett lyft och allt runt om kring har fungerat till full belåtenhet. Swesportgalan har stor potential och kan utvecklas till något stort på sikt. Modevisningen som i år var tillbaka efter några års frånvaro var även det ett välkommet inslag.

Flera styrelsemedlemmar och kansliet för Svenskt Sportforum fick under Swesport 2009 synpunkter på de aktiviteter som föregicks under mässan. En del personer som var utställare var väldigt upprörda.

Fakta är att de utpekade ”svikarna” endast har arbetat på ett traditionellt sett som man gör på mässor. Att en del kunder väljer att besöka showrooms hos vissa leverantörer när de ändå är på besök i Stockholm för Swesport, är något som har skett i alla tider. Det är upp till kunden att bestämma hur och när de vill komma i kontakt med sin leverantör. Styrelsen har full förståelse att det kan uppfattas som om vissa åker snålskjuts men i det stora perspektivet handlar det om traditionellt arbete i anslutning till mässan.

Det som kan uppfattas som problematiskt är att detta event har krockat med den nyinstiftade Swesportgalan, varför en del kunder har varit tvungna att välja vilket event de vill delta i. Att bygga egna aktiviteter runt själva mässan är ett koncept som de allra flesta utställare begagnar sig av och är inget som vi i styrelsen tycker är märkligt eller skadligt för mässan eller dess utställare.

Det är viktigt att komma ihåg att Sportforum inte kan beordra enskilda företag, var och en är fri att agera som de finner bäst. Och just därför behöver vi se till att arrangemangen är upplagda och koordinerade på ett sätt som möjliggör enskilda kundevent som komplement till mässan. Om vi ser till att gemensamt planera detta rätt för samtliga parter kommer en win-win-win att uppstå, för mässan , deltagande företag OCH för kunderna.

Vi har många viktiga frågor framför oss i vår bransch och Swesport är en av de viktigaste. Vi vill därför uppmana alla medlemmar att ta tillfället i akt att komma på vårt nästa årsmöte den15 maj i Göteborg och göra sin röst hörd. Hur skall vi tillsammans utveckla Swesport och göra den till en mässa som blir ett lyft för hela branschen?

För Svenskt Sportforums styrelse

Patrik Elfwing, ordförande och Erik Nystedt, vice ordförande