Golfgiganter klarade sig riktigt bra 2008

Acushnets försäljning av Titleist, Cobra och Foot Joy minskade med 13,4 procent under det sista kvartalet förra året. Resultatmässigt innebar kvartalet en förlust på 153 miljoner kronor. Sett till helåret 2008 minskade försäljningen med 2,6 procent till 11,5 miljarder kronor. Vinsten sjönk med 24,3 procent till ganska precis en miljard kronor. Trots de röda siffrorna…

Acushnets försäljning av Titleist, Cobra och Foot Joy minskade med 13,4 procent under det sista kvartalet förra året. Resultatmässigt innebar kvartalet en förlust på 153 miljoner kronor.

Sett till helåret 2008 minskade försäljningen med 2,6 procent till 11,5 miljarder kronor. Vinsten sjönk med 24,3 procent till ganska precis en miljard kronor.

Trots de röda siffrorna var det ett bra år för Acushnet, närmare bestämt det näst bästa i företagets historia. Dessutom ökade försäljningen i Asien med över tio procent under året.

Callaway gjorde sitt näst bästa år någonsin 2008 trots en höst där den ekonomiska krisen bromsade försäljningen. Den totala försäljningen blev 9,3 miljarder kronor vilket var en minskning med knappt en procent jämfört med 2007. Vinsten efter skatt steg dock från 462 till 553 miljoner kronor.

Fördelat på kategorier så ökade tillbehör mest (+15 %) följt av bollar (+5 %). Försäljningen av järnklubbor var konstant medan metalwoods minskade med 12 procent och putters minskade med sju procent.

Callawayspår att golfmarknaden under 2009 kommer att minska med 5-10 procent och att bolagets resultat kan påverkas negativt med den höga dollarkursen. Exporten utgör idag 49,6 procent av Callaways försäljning.