Bra resultat för Fjällräven, Mountain Hardwear och Peak Performance

Rapporter från tre sportföretag visar att hösten var riktigt bra trots många delar av världsekonomin rasade.

Exporten ökar för Fjällräven
Fjällräven redovisar ett mycket bra resultat för 2008. Omsättningen ökade med 14 procent till 961 miljoner kronor. Främst är det exporten i Europa som ökar och den står nu för 89 procent av marknaden. Största marknad är Tyskland som står för 37 procent av omsättningen eller 259 miljoner i kronor räknat.

Avdelningen Retail med Naturkompanietbutikerna ökade försäljningen med åtta procent till 253 miljoner kronor. Ökningen är inklusive nya butiker, mätt på samma butiker som fanns med i kedjan 2007 var ökningen två procent. Kedjan omfattar nu 25 butiker i Sverige och i januari månad i år ökade omsättningen för dessa med hela 35 procent.

Vinsten för hela koncernen uppgick till 145 miljoner kronor vilket är en ökning med 21 procent.

Mountain Hardwear trotsade lågkonjunkturen
Columbiaägda Mouintain Hardwear ökade sin försäljning under 2008 från 693 till 816 miljoner kronor. Det är en tillväxt med 18 procent. Största marknaden i Europa är England följt av Italien, Frankrike och Tyskland.

Peak Performance hade en ljus höst
Peak Performances danska ägare IC Companys rapporterar en tillväxt på sex procent för kvartalet juli-september 2008. Försäljningen blev 1,4 miljarder kronor.

Peak Performance skötte sig ännu bättre och ökade försäljningen med 13 procent under samma period till 486 miljoner kronor. Innestående orders för Peak Performance var dessutom upp med 12 procent för hösten/vintern.