Den ekonomiska krisen märks inte hos Haglöfs. För första gången någonsin passerade företaget drömgränsen 500 miljoner kronor i omsättning.
– År 2008 var ett fantastiskt år för oss på Haglöfs, säger företaagets vd Mats Hedblom i ett pressmeddelande. Inledningen på 2009 ser faktiskt ännu bättre ut – vi gick in i det ny året med en orderstock som är 20 procent större än förra året.
Haglöfs växer i samtliga 16 länder som de jobbar med och allra starkast var tillväxten i Norden, Tyskland, Schweiz och Japan. I Schweiz tog dessutom Haglöfs hem en prestigeorder då organisationen Swiss Alpine Rescue Team valde Haglöfs till sina 2.500 medarbetare.
Under året har Haglöfs tillsatt flera nya poster för att klara av fortsatt tillväxt. Leif Fontén är ny logistikchef med uppdrag att skapa bättre arbetsflöden i produktionen och se till att hela logistikkedjan är anpassad för högre volymer. Lennart Svensson har ett lång förflutet på Haglöfs och har nu helt nya uppgifter då han fått ansvar för företagets miljö- och etikfrågor.
– Tillsättandet av en tjänst som Director of Sustainability kommer att ge oss nya möjligheter i det fortsatta arbetet med att utveckla miljö- och etikfrågorna inom Haglöfs, säger Mats.
Ny i Haglöfs organisation är även huvuddesignern Roddy Darcy och hans första idéer syns på de produkter som nyligen visats på Swesport och Ispo och som når butikerna till hösten.
– Det starka 2008 har gett oss en stark plattform och stort självförtroende inför framtiden, säger Mats. Vi har ett mycket väldefinierat sortiment, något som vi är övertygade om att marknaden uppskattar.
De senaste tio åren har Haglöfs haft en tillväxt på i snitt 16 procent. Det senaste klivet var från 427 till 517 miljoner kronor – en tillväxt på 21 procent för året. En annan milstolpe som uppnåts är att Tightryggsäcken nu har sålts i över en miljon exemplar. Oräknat alla kopior&