Kall start på vintern slår ut lågkonjunkturen

Det är inte bara Sverige som har haft en kall start på vintern - stora delar av Europa har flera minusgrader och det har varit bra för sporthandeln.

Från franska Alperna rapporteras det om rekordförsäljning och även ökad uthyrning när snön kom i november och december. I Tyskland säljs det också bra med skidor och snowboards och särskilt stor är uppgången på längd. Den uppgången ska å andra sidan jämföras med fjolåret då försäljningen mer eller mindre halverades.

När finanskrisen var som djupast i höstas klarade sig sportbranschen riktigt bra. Undersökningsföretaget NPD Group rapporterar att försäljningen av sportskor för sportutövning ökade med fem procent under hösten i England, Tyskland, Frankrike och Spanien. Samtidigt sjönk försäljningen av sportskor för vardagsbruk med sju procent. Ungefär samma siffror gällde för kläder.

Även Intersport International rapporterar om en bra höst. De tror att året kommer att sluta med en tillväxt på runt fem procent. Kedjans internationella vd menar att Intersport kommer att ta marknadsandelar under lågkonjunkturen och gå stärkt ur den.

I Norge rapporterar flera kedjor en ökad försäljning med 10 procent under oktober och november tack vare tidig kyla och snö. Samtidigt har cyklandet ökat i Norge under året – siffror visar på en uppgång runt sju procent.

I USA, där finanskrisen har sitt epicentrum, säljs det också bra med portutrustning. I oktober ökade skidförsäljningen med två procent, snowboard med elva procent och vinterkonfektion med 14 procent jämfört med förra året. Noterbart är att internetförsäljningen av vintersportutrustning där ökade med 27 procent under samma period. (Källa: SGI)