Garmin Ltd. har förvärvat Sportmanship International AB. I fortsättningen kommer Garmins produkter att distribueras av Garmin Sweden AB på den svenska marknaden.
Varumärkena Cannon, Humminbird och Minnkota som tidigare distribuerades av Sportmanship International, distribueras sedan 1 november av nya bolaget Sportmanship Marin AB som ingår i koncernen Sportmanship Invest AB tillsammans med bland annat systerbolaget Sportmanship AB.
Affären slutfördes i början av december men förhandlingar har pågått sedan oktober. Det nya bolaget behåller sin företagsledning samt all personal inom försäljning, marknadsföring, kundsupport och eftermarknad.
Förvärvet är ett naturligt steg för Garmin Ltd enligt Mattias Däldborg, marknadsansvarig på Garmin Sweden AB. Under de senaste två åren har företaget allteftersom förvärvat sina distributörer i Västeuropa. I dagsläget är det bara distributören i Norge som står på egna ben.
– GPS-marknaden har haft en enorm utveckling de senaste åren. Den har kommit upp i en viss mognadsgrad och då är det naturligt att en producent vill äga större delen av sin distributionskedja, säger Mattias till Sportfack.
Mattias tror det blir en fördel att endast distribuera ett varumärke.
– Vi får bättre varumärkesfokus med enbart Garmin. Förhoppningsvis innebär affären förbättringar i alla led, säger Mattias.
Av: Magnus Reithner