E-handeln går som tåget. Trots en svagare konjunktur visar e-handeln upp starka siffror under årets tredje kvartal.
Jämfört med tredje kvartalet förra året ökade försäljningen över internet med 14,7 procent. Med tredje kvartalets siffror insamlade spår Handelns Utredningsinstitut att e-handelns omsättning för helåret 2008 kommer att passera 20 miljarder kronor vilket skulle vara rekord och innebära att e-handeln utgör cirka 4 procent av den totala detaljhandeln.
HUI har även undersökt svenskarnas köpvanor på internet. Som omsättningsökningen skvallrar om har svenskarnas köpfrekvens ökat. De flesta (37%) uppger att de handlar på internet någon gång i månaden. Motsvarande period förra året var den siffran 35 procent. På en andra plats kommer ”Någon gång per halvår” med 36 procent (ökning med 2 procentenheter) och sedan följer ”Någon gång per år” med 11 procent, ”Mer sällan” med 7 procent, ”Varje vecka” med 4 procent och ”Aldrig” med 4 procent.
Av de tillfrågade svarade 80 procent att de planerar att handla varor på internet under det närmaste halvåret. Tio procent svarade nej medan lika många var osäkra.
Det vanligaste köpbeloppet som svenskar handlar för på internet ligger i intervallet 201-500 kronor (34%). Näst vanligaste beloppet ligger i intervallet 501-1000 kronor (25%) medan tredje vanligaste beloppet ligger i intervallet 0-200 kronor.
På frågan ”Vilka varor handlar du på internet” fick de svarande välja tre alternativ. Nära hälften av de tillfrågade angav att de handlar böcker/tidningar (48%). Trettiosex procent angav att de handlar CD/DVD medan 33 procent angav att de handlar kläder. Endast fyra procent angav att de handlar sport- eller fritidsartiklar på nätet.
Av: Magnus Reithner