Ispo breddar i Norden

Ispo får ny organisation i Norden. Tidigare upplägget med Tyska Handelskammaren som officiell kontakt slopas vid årsskiftet och istället kommer Martin Kössler och Jonas Wiehager att ha hela ansvaret för medie-, utställare- och besökarrelationer.

Martin Kössler har i flera år arbetat med Ispo men för Jonas Wiehager, ägare av streetwearbutiken Boutique Sportif i Stockholm, är det en ny roll.

– Jonas och jag kompletterar varandra bra. Han har nätverk som jag inte har och vice versa så för hela branschen tror jag att det här är en väldigt bra lösning, säger Martin.

Den officiella funktionen är nordisk representation. I klartext innebär det att duon ska vara Ispos öra mot marknaden i Norden. De önskemål och krav som framförs i Norden ska Martin och Jonas vidarebefordra till mässarrangören i München.

– Hittills har jag haft den kontakten med outdoor och vintersport. Med Jonas får vi in board och fashion och det är segment som Ispo traditionellt kanske inte haft så mycket kompetens om, säger Martin.

Jonas kommer även att jobba med nya sommarmässan Red Flag som precis som Ispo arrangeras av Messe München. Mässan ska dock inte förväxlas med Ispos tidigare sommarmässor. Istället för bredd och mängd ska Red Flag ligga absolut längst fram på trendfronten och lyfta fram unika produkter. För att ge besökarna möjlighet att få en bra överblick kommer utställarna inte att ta med sig alla kollektioner de har på lager.

– Ingen ska ta med sig 380 rutiga skjortor. Till Red Flag kommer du inte för att köpa basen utan för att bli inspirerad och hitta uddarna. Här ska butiker kunna hitta specialprodukter som de kan jobba med i butiken för att bjuda in kunder och arrangera events, säger Jonas.

Exakt vilka varumärken som kommer att ställa ut är inte klart. Klart är dock att de som ställer ut inte tillhör mainstream-fållan.

– Precis under lyxmärken som Prada, Gucci och Louis Vuitton finns en julgran och alla kulorna i den granen är intressanta. Det kan vara ett skateboardmärke men det kan lika gärna vara ett strumpmärke eller ett kalsongmärke eller till och med bilar eller mobiltelefoner. Vad som helst för att du ska lyckas skruva till din mix i din butik, säger Jonas.

– Tanken med Ispo är att det ska vara en mässa för de butiker som vill vara unika eller som vill vara först. Red Flag är tio gånger extremare, säger Martin.

Av: Magnus Reithner

Ispo breddar i Norden Ispo breddar i Norden Ispo breddar i Norden