Kritik mot urval i overalltest

Testfaktas test av vinteroveraller som bland annat publiceras i Vi föräldrar är Coop och Reima de stora vinnarna i år. I årets test lyser flera sportvarumärken med sin frånvaro, då varken förra årets vinnare Nanook och 8848 Altitude eller Didriksons återfinns.

Nanook är besvikna på att de inte fick vara med i år och försvara sin titel.

– Att ta bort en testvinnare är ju märkligt; vi borde finnas med för att se om vi står oss även i år. Testet har en stor genomslagskraft, säger Camilla Pettersson på Nanook.

Förra årets vinst innebar en stor ökad efterfrågan och frånvaron i år innebär att de tagit upp saken i sin marknadsföring.

– Vi har gått ut med en förklaring till våra kunder så att de inte tror att vi inte ville eller vågade vara med, säger Camilla. Många har hört av sig och undrat.

Även 8848 Altitude är ledsna för att möjligheten uteblev.

– När vi väl fick vara med förra året trodde vi att vi skulle få en chans i år igen, säger Per-Oscar Berggren på 8848 Altitude.

Kritik mot urval i overalltest

Från att vara vinnare till att inte ens finnas med i testet kan enligt Per-Oscar för konsumenten se ut som att de inte längre finns kvar på marknaden.

– Testfakta kunde åtminstone ha hört av sig och sagt att vi inte kunde vara med och berättat varför, säger han.

Testfakta själva klargör att urvalet till testet görs utifrån vilka märken som är störst på marknaden. Skaran kompletteras ytterligare varje gång med nya varumärken eller sådana som förut inte blivit testade.

– Någon möjlighet att få in alla varumärken på marknaden finns inte, säger Bengt Vernberg på Testfakta. Läsarna förväntar sig att vissa märken ska finnas med.

Att förra årets vinnare skulle få en självklar plats i årets test anser han inte är rimligt.

– Eftersom de testade bra förra året så kan de ju rida vidare på den vågen även i år, framhäver Bengt.

Kritik mot urval i overalltest

Men att varumärken ska få fler chanser i framtiden verkar inte vara en omöjlighet:

– Om de har en ny produkt får de höra av sig.

I årets test vann overallen Friends från Coop och Rogen från finska barnklädestillverkaren Reima. Övriga testade overaller kommer från Lindex, Polarn & Pyret, Europris, Stadium, Molo, H&M, Ellos och KappAhl. I testet undersöks overallernas förmåga att vara vattentäta och vattenavvisande samt deras vindtäthet, rivstyrka och nötningsförmåga.

Resultaten visar att samtliga tio medverkande overaller blev godkända i vindtätheten. I kategorin rivstyrka vann overallen Wekids från KappAhl med högsta betyg över de andra nio overallerna, men samma overall fick dock sämst betyg i vattentestet. Vad gäller nötningsförmåga visar testet att samtliga overaller får betyg två eller tre av fem.

Kritik mot urval i overalltest Kritik mot urval i overalltest Kritik mot urval i overalltest