SOS öppnade iskall butik

SOS Sportswear har öppnat sin första konceptbutik i Sverige. Invigningen var iskall. I ett 45 kvadratmeter stort isomklädningsrum kunde kunderna testa produkterna i -7 grader.

Butiken ligger på konceptbutikstäta Norrlandsgatan i Stockholm. Sedan tidigare ligger konceptbutiker från bland andra Röhnisch, Timberland och The North Face på just Norrlandsgatan.

– Vi vill ha en möjlighet att exponera varumärket fullt ut, säger Archie Fernandez, marknadschef på SOS. Vi har en väldigt stor bredd på vårt sortiment och då behöver vi en kanal som verkligen kan visa hela sortimentet.

Den 200 kvadratmeter stora butiken har fått en inredning som domineras av svarta och vita färger. Tanken är att kläderna ska stå för mycket av färgen i butiken. Viss färg kommer även från väggarna. Väggpanelen har ett utskuret mönster där ”håligheterna” är fyllda av ljus.

– Det är en jätteljusanläggning som sitter i panelerna och tanken är att vi ska variera och ändra ljuset efter tiden på dygnet och säsong. Vill vi ge sommar- och skogskänsla ska vi kunna återge grönt ljus, vill vi ha iskänsla kan vi ha blått ljus och så vidare, förklarar Archie.

SOS öppnade iskall butik

Det som främst särskiljer butiken från andra är dock varken ljusanläggningen, möbelkuberna som exponerar plaggen utmärkt eller golvet i lackad cement. Istället är det isomklädningsrummet med en ständig temperatur på -7 grader. Genom en luftsluss tar sig besökare in i rummet som är helt inrett i is.

Isen är hämtad från Torne älv och arbetet med att skulptera de massiva blocken av naturis till en passande miljö har utförts av personal från ishotellet i Jukkasjärvi.

– Vår vd Rickard Grann har haft mycket kontakt med ishotellet och nu har vi ett joint-venture med dem. Men själva idén föddes när vi började fundera på att göra något spektakulärt med butiken för att väcka uppmärksamhet. Vi tyckte det här var en rolig idé samtidigt som det ger kunderna möjlighet att testa hur produkterna känns i kyla, säger Archie.

Sedan tidigare har SOS konceptbutiker i Japan (4), Australien (2) och Schweiz (2). Snart öppnas SOS:s första butik i Frankrike och det finns planer för en butik i Österrike. Hittills har butikerna inte haft en enhetlig inredning eller ett enhetligt budskap.

– Men tanken är att den här butiken ska statuera exempel på hur vi vill att de andra butikerna ska se ut inom en snar framtid. Stockholmsbutiken ingår i en plan för att verkligen profilera varumärket på rätt sätt.

Av: Magnus Reithner

SOS öppnade iskall butik SOS öppnade iskall butik SOS öppnade iskall butik