Nya rekord för Dahon

Dahon, som får anses vara marknadsledande på fällbara cyklar, rapporterar nytt försäljningsrekord för första halvåret 2008. I antalet cyklar steg försäljningen med 32 procent till 239.000 cyklar. I värde ökade försäljningen med 30 procent.

Företaget uppger att ökade bensinpriser är en förklaring till att fler väljer cykeln som transportmedel, en annan kan vara att folk förbereder sig för en tuffare ekonomisk framtid och en tuff lågkonjunktur genom att skaffa sig mer ekonomiska vanor. Dahons stora marknader, USA och Europa, gick bra, men det var i Asien som försäljningen verkligen tog fart. I Korea står fällbara cyklar nu för 40 procent av försäljningen.

Fär de flesta som köpte en Dahoncykel i år var det deras första fällbara cykel.

– Jag tror att vi bevittnar en fundamental förändring av synen på cyklism, säger David Hon, grundare av Dahon. Cykeln har länge betraktats som den fattiges transportmedel, medan bilen har varit valet för medel- och överklassen. Detta synsätt gäller inte längre tack vare snyggt designade och funktionella cyklar. Det käns som om hela cykelbranschen nu har medvind.