Salming köper tillbaka Salming

X3M Sweden säljer tillbaka Salming Hockey till Börje Salming, ägare av varumärket Salming. Salming Hockey är specialiserade på hockeyklubbor och -handskar. Utveckling och marknadsföring av Salmingprodukter för innebandy och handboll fortsätter X3M med som tidigare. – Tanken på försäljningen har växt fram under en längre tid, säger X3M:s vd Tomas Solin. Från början trodde vi…

X3M Sweden säljer tillbaka Salming Hockey till Börje Salming, ägare av varumärket Salming. Salming Hockey är specialiserade på hockeyklubbor och -handskar. Utveckling och marknadsföring av Salmingprodukter för innebandy och handboll fortsätter X3M med som tidigare.

– Tanken på försäljningen har växt fram under en längre tid, säger X3M:s vd Tomas Solin. Från början trodde vi nog på mer synergi mellan de olika segmenten, men nu kan vi fokusera på innebandy som är vårt riktigt stora segment.

Tomas säger att hockeysegmentet gör sig mer rättvist i ett bolag som satsar 100 procent på hockey.

I samband med att produkter under varumärket Salming nu finns utspridda på tre bolag, inkluderat Salming Underwear som ingår i Abecita, sker även en förändring i distributionen. Den tidigare distributionsexklusiviteten som Stadium har haft i Sverige, Danmark och Finland de sista sju åren kommer att upphöra. För hockeysegmentet sker detta omgående och för innebandy och handboll vid årsskiftet.

– Distributionsförändringen är en logisk följd av att Salmings produkter nu är uppdelade i tre olika bolag, säger Tomas. Skulle Stadium ha fortsatt exklusivitet kanske det ena bolaget skulle riskera att förstöra för det andra. Nu får alla tre bolagen samma förutsättningar, och butiker som känner att de vill satsa på Salmingprodukter får nu möjlighet.

Salming kommer dock i oförminskad takt att även fortsätta säljas på Stadium.

– Det här är bara positivt för varumärket Salming, säger Tomas. Nu får vi chans att nå fler konsumenter på fler orter.