Kaj och Sverre tror på sommaren

Kask ska ta nästa steg. Nu släpper företaget en sommarkollektion och anställer en ny vd.

Det som började som ett tidsfördriv på flyplatser håller på att växa till en stor verksamhet för skidåkarna Kaj Zackrisson och Sverre Liliequist. Deras hemvirkade mössor med roliga motiv blev snabbt en succé och sedan des har de fyllt på med hjälmar, goggles, T-Shirts, strumpor och lite annat. Nu är det dags för nästa steg – en sommarkollektion och en ny vd.

Peter Hulander, tidigare Salomon, tillträder som vd för Kask under hösten och hans uppgifter blir att utveckla exporten och ta hand om hela marknadsföringen. Kaj och Sverre är fortfarande upptagna med att vara professionella skidåkare och kommer att koncentrera sin tid i Kask på att utveckla och designa produkter. Försäljningen i Sverige sköter Pontus Wallström och Midho Sehic genom deras gemensamma säljbolag VSIS.

Den andra nyheten är att Kask kommer med en sommarkollektion bestående av kepsar, sommarmössor, shorts och pikéskjortor. Kollektionen visades upp för första gången på mässan Fräsh i somras och mottagandet var väldigt bra från butikerna.

– De gillade det och sa att det syns att det är Kaskprodukter, säger Kaj. Vi kör samma linje som med våra tidigare produkter: glada färger, roliga mönster och oväntade saker. Det ska nog funka på sommaren också.

Kask har en utspridd organisation. Kaj bor i Oslo, Sverre i Stockholm, Peter har sitt kontor i Göteborg, säljarna sitter vid Fiskartorpet i Stockholm och lagret sköts av Rickard Sörlin i Rättvik.

Kask har idag satt sig som märke i Sverige, Norge, Japan och Schweiz. Dessutom är de inne och nosar på USA och har precis kommit igång i Finland.

– Vi växer organiskt, säger Kaj. Vi satsar varje år vår vinst i företaget och kände att det nu var dags att ta märket till en ny nivå.

Av: Martin Willners