Baroutsis ny Nordenchef

Nike Swedens Aristotelis Baroutsis tar klivet upp och blir Nordenchef för Nike.

Nikes har förändrat sin organisation i norra Europa. Sedan den 1 september sorterar Sverige under Nike Norden. Aristotelis Baroutsis, tidigare lands- och försäljningschef för Sverige, är ny Nordenchef.

Sverige ingick tidigare i konstellationen Nike Northern Europe med länder från Norden och Benelux. Nyligen utökades gruppen med fyra länder från Östeuropa.

– Det blev lite för stort för min chef i Holland. Därför knoppar vi av Norden som blir en subregion i regionen så att säga, säger Tellis till Sportfack.

Landscheferna i Norge, Danmark och Finland (Island sköts på agentbasis) kommer att rapportera direkt till Tellis vars roll blir dubbel med chefsskap för både Sverige och Norden. Befattningen som svensk försäljningschef övertas av Mattias Wicksell som tidigare var försäljningschef för skor och kläder.

Nästa år träder ytterligare förändringar i kraft. På global basis förändrar Nike då respektive lands säljorganisation och överger upplägget med olika säljare för skor/hårdvara och konfektion/accessoarer. Istället kommer säljorganisationen delas upp i kategorierna Sports Performance (produkter för idrott) och Sportswear (produkter som används när man inte idrottar). Säljarna i respektive kategori kommer att jobba med både skor, kläder och hårdvara.

– Konsumenten tänker kategori. För en konsument som kommer in i en butik står inte valet mellan löparskor eller fotbollskor. Konsumenten tänker till exempel ”jag ska köpa runningprodukter” och därför vill vi anpassa oss till det, säger Tellis.

Internt har förändringen redan satt igång. Produktutvecklarna har de 18 senaste månaderna varit kategoriindelade.

– Vi ser redan hur synergierna och samordningen fungerar mycket bättre. Det kan vara så enkla saker som att färgställningarna mellan skor och kläder hänger ihop på ett bättre sätt nu när det är en grupp som jobbar med hela kategorin.

Ut mot butik träder förändringen i kraft i juni nästa år då införsäljningen för vår 2010 sätter igång.

Av: Magnus Reithner