Quiksilver säljer Rossignol för knappt en miljard kronor. Ny ägare blir fraska Chartreuse & Mont Blanc.
Quiksilver gick i början av året ut offentligt med att företaget hade för avsikt att sälja Rossignol. Nu ser planerna ut att bli verklighet. Chartreuse & Mont Blanc, vars vd Bruno Cercley tidigare haft samma post inom Rossignol, har bjudit drygt 950 miljoner kronor för Rossignolgruppen.
Quiksilver köpte Rossignolgruppen med varumärkena Rossignol, Dynastar, Look, Lange och Cleveland Golf för bara tre år sedan för 2,3 miljarder kronor. I samband med köpet övertog Quiksilver gruppens skuldberg som då uppgick till drygt 1,1 miljarder kronor. Förhoppningarna om att kunna vända verksamheten till vinst har dock inte infriats och förra året meddelade Quiksilver att hårdvarudelen av koncernen skulle säljas. Först ut var Cleveland Golf som för knappt ett år sedan såldes till japanska SRI Sports Limited för omkring 850 miljoner kronor.
Nu har turen alltså kommit till Rossignol. Chartreuse & Mont Blanc är ett holdningbolag vars huvudägare är australiska Macquarie. En viss del av företaget ägs även av Jarden Corporation som redan sitter på sportmärken som K2, Marmot och Pure Fishing. Cercley har dock uttalat att han inte letar efter synergieeffekter med de andra sportföretagen i Jarden Corporation. Istället ska företaget vända trenden genom att kapa kostnader över hela linjen. Enligt Sporting Goods Intelligence räknar Cercley med att företaget kan uppnå nollresultat om två år, bland annat genom ett starkare fokus på kvalitet.
Köpet beräknas bli klart under de kommande två månaderna. Det är fortfarande oklart hur Rossignols skuldberg, som i dagsläget uppgår till nästan 2,9 miljarder kronor, ska fördelas mellan bolagen.
Av: Magnus Reithner