Stella McCartneys nya catwalk är en fairway

Designsamarbeten med stora designerhus har blivit allt vanligare inom sport de senaste åren. Speedo samarbetar med Comme des Garçons, Rossignol med Jean-Charles de Castelbajac, Puma med Alexander McQueen och Adidas med både Yohji Yamamoto och Stella McCartney. Den senare, Stella McCartney, lanserade i våras sin första golfkollektion för damer och likt hennes fitnessplagg sålde de…

Designsamarbeten med stora designerhus har blivit allt vanligare inom sport de senaste åren. Speedo samarbetar med Comme des Garçons, Rossignol med Jean-Charles de Castelbajac, Puma med Alexander McQueen och Adidas med både Yohji Yamamoto och Stella McCartney. Den senare, Stella McCartney, lanserade i våras sin första golfkollektion för damer och likt hennes fitnessplagg sålde de snabbt slut i de utvalda butikerna.

Stellas kollektion för 2009 har inspirerats av engelskt herrskrädderi. Stilen är i grunden maskulin men med feminina detaljer. Exempel på plagg är pikéer med dragsko i midjan samt funktionsjackor som är klart influerade av trenchcoaten. Kollektionen alla slags kläder, men även skor och tillbehör som handskaar och kepsar.

Det ska bli spännande att se om andra företag hänger på Adidas och gör fairway till en catwalk. Försäljningsmässigt handlar det inte om några jättevolymer och desutom säljs plaggen bara i vissa utvalda butiker, men mediauppmärksamheten brukar bli stor när kändisar är inblandade. Den här notisen är bara en i mängden&