Merrell springer iväg

Skojätten inom outdoor, Merrell, har stora planer för framtiden. Förutom att försvara tätpositionen i toppen ska företaget satsa ännu hårdare på rena löparskor.

Merrells designchef Charles Willis är minst sagt en spindel i nätet. Under sig har han nio designmanagers som tillsammans med 20 designers utgör outdoorskogigantens kreativa styrka. Så långt är Merrells upplägg inte olikt många andra sportföretag. Däremot skiljer sig upplägget från flera konkurrenter. Merrell har nämligen inte en enda anställd designer. Alla är frilansare. Vilket har fungerat bra. 1998, under ett strömavbrott, skissade Willis team fram en modell som kom att bli Merrells största skosuccé. Idag, tio år senare har ”Jungle Moc” sålt i tio miljoner par världen över. Och just det fria teamet menar mister Willis, är anledningarna till att man idag säljer flest outdoorskor i världen.

– Eftersom vi gör så många olika typer av skor behöver vi hela tiden olika specialister för olika skosegment. Ibland kanske vi behöver en fransk designers hjälp, ibland kanske någon som bor på Irland. Jag själv bor i Storbritannien och samtidigt är vi ett amerikanskt företag. Istället för ett kontor jobbar alla på sitt håll, vi håller kontakt via mejl och Skype och sen ses vi allihop en gång i månaden någonstans i världen.

Designchefen drar en liknelse med en tidning:

– Är någon bra på att skriva om business så ska han skriva om det och inte om sport. Alla kan inte vara experter på alla typer av skor.

Vilka blir de stora skotrenderna framöver?

– Visste jag det skulle jag bli rik, ler Charles. Trenderna kommer att styras av politik, miljö och pengar, sådant som styr våra liv, snarare än modet och vilka färger som är populära. En stor del av skor utgörs av gummi som är oljebaserad. Oljans pris styr därför hur vi kommer att designa framöver. Miljön påverkar: Det kanske inte är rätt att transportera skor från Kina samtidigt som oljan blir dyr. Hur ser skorna ut då?

Hur viktigt blir miljöengagemanget för de stora skoleverantörerna?

– Jätteviktigt. Samtidigt kan jag erkänna att vi inte gjort så mycket här. Men vi vill samtidigt inte göra ekoskor som inte håller. Och just nu tycker vi inte att ekomaterialen är lika bra som de traditionella. Dessutom bidrar sportkedjornas dominans, som i Sverige, till ett låst läge. Vi kan inte göra snygga och bra skor i ekomaterial billigt. Och dyra skor är svåra att få in på kedjorna.

Vad blir er stora satsning under 2009?

– Vi satsar mycket på löpning, skor för både asfalt och terräng. Vår första regel innan vi satte igång med designarbetet kring dem var: de ska inte vara vita! För vill alla löpare egentligen se likadana ut? Nej, det tror vi inte.

Av: Mattias Björklund