Tenson totalförnyar inför våren

Svenska Tenson gör en totalsatsning och planerar att inta Outdoor-Sverige med stormsteg. Förnyelse, innovationer och modern design är led mot ett helt nytt Tenson.

– Vi ville ha en modernisering av hela kollektionen, och få ett bättre helhetsgrepp, säger Hans-Olof Ljungqvist, Tensons marknadsföringschef. Vårt syfte är att stärka Tenson som varumärke och bli slagkraftiga igen.

Såväl tygval, struktur, design som färger förändras i och med den nya vårkollektionen 2009. Även nya funktioner och lösningar ingår i satsningen. Kollektionen har en tydlig indelning i kust- respektive äventyrsinspirerad stil med starka färger som violett, hallonrosa och kellygrön blandat med dovare kulörer. Designteamet har fått tillskott av Erika Erlando och Ana-Maria Kristiansson som har samarbetat med den nederländska designern Sonja Veldkamp. En höstkollektion med samma designteam beräknas komma ut vid årsskiftet.

Hans-Olof Ljungqvist säger att satsningen beror på en vilja att stärka positionen för Tenson på hemmaplan och i Europa.

– Tenson har inte varit konkurrenskraftiga, så vi behöver satsa på att vitalisera varumärket på marknaden, säger Hans-Olof. Vi måste utgå från vad som tidigare har gjort oss framgångsrika.

Av: Linnea Wiberg Malmborg