Freebandy snurrar uppåt

Det svenska fenomenet freebandy, där zorrandet tas till en ny nivå, växer kraftigt i Sverige. Efter att ha lanserats på Swesport för ett och ett halvt år sedan, har sporten hittat allt fler spelsugna händer.

Det svenska fenomenet freebandy, där zorrandet tas till en ny nivå, växer kraftigt i Sverige. Efter att ha lanserats på Swesport för ett och ett halvt år sedan, har sporten hittat allt fler spelsugna händer.

– Förra året kom vi in i 150 butiker och sålde totalt 23.000 klubbor. I år har vi tills nu i sommar sålt 18.000 klubbor. Målsättningen nu är att sälja 30.000 klubbor innan säsongens slut, säger Claes Forsberg grundare av sporten och brand manager på Zii som producerar och marknadsför freebandy.

Anledningen till försäljningssuccén, menar Claes, beror till stor del på ett ivrigt turnerande i Sverige. Bland annat har freebandys representanter besökt ett femtiotal skolor runtom i landet för att introducera sporten mitt ibland de tänkta hard core-användarna. Dessutom avgjordes en Freebandy Challenge (utmanartävling) mitt på Stockholms central tidigare i somras. Det menar Claes har gjort att massor av ungdomar blivit nyfikna på den nya sporten.

Samtidigt har sporthandeln självklart hakat på i större utsträckning i år. Sommaren och hösten blir en intensiv period för Claes och kompani.

– Införsäljningsperioden för nästa år är självklart en viktig tid för oss Vi siktar på att finnas i 300 butiker under 2009. Dessutom fortsätter vi turnera i skolorna. Tillsammans med våra samarbetspartners tänker vi dessutom skänka utrustning till ett hundratal skolor runtom i Sverige, säger Claes.

Av: Mattias Björklund

Freebandy snurrar uppåt Freebandy snurrar uppåt