Röhnisch vill bli världsmästare i disciplinen sportshopping för tjejer. Därför tar de i augusti klivet och öppnar sin egen konceptbutik på Norrlandsgatan mitt i Stockholm. Syftet med etableringen är att göra Röhnisch till ett ännu starkare varumärke.
– Om konceptet fungerar kan vi tänka oss fler butiker i framtiden, säger Fredrik Röhnisch, ansvarig för försäljningen i Norden.
Genom att satsa på att göra shoppingen till en nöjsam upplevelse vill Röhnisch att butiken verkligen ska tilltala alla kvinnliga kunder. Vacker inredning, förstklassig service och variation i utbudet är tanken bakom satsningen.
– Mycket i sportbranschen är så maskulint, vilket vi hoppas att vi kan ändra på, säger Fredrik.
I stället för massiv annonsering vill Röhnisch lägga pengarna på ett tilltalande utseende i butiken, som i sig ska vara designad på kvinnligt vis. Målet för företaget är att bli väl förtroget med hur tjejer handlar sportprodukter, och på så vis kunna anpassa butiken.
– Det finns ännu inte så mycket forskning kring shopping, så vi hoppas att vi genom vår butiksatsning kan tillföra mer kunskap, säger Fredrik.
En fördel med att som eget varumärke ha en butik är att utbudet kan bli större än vad som är möjligt hos sportkedjorna.
– Men det är kedjorna som är duktiga på att sälja volym, poängterar Fredrik. Vi ser inte konceptbutiken som konkurrens, utan snarare som ett komplement.