Hestra hänger på trenden med varumärken som öppnar egna konceptbutiker. I september slår deras första butik upp portarna i en nydesignad lokal på Norrlandsgatan. En av anledningarna till att Hestra valt att starta en egen butik handlar om att kunna visa sin bredd för konsumenterna.
– Det är egentligen bara i vårt showroom som man kunnat se hela vår bredd hittills. Med en butik mitt i Stockholm kan konsumenter äntligen se allt vi gör och även shoppa, säger Hestras försäljningschef Magnus Jönsson.
Men nu ska det bli ändring på det, menar Magnus. För meningen är att butiken ska vara fullsorterad med Hestras alla kollektioner. Men samtidigt ska sortimentet kunna rotera över året.
– Tanken är att kunna skapa olika säsonger i butiken så att den alltid förändras. VI kan visa upp handskar för vår, cykel, vattensport, julafton, sträng kyla eller något annat, säger Magnus
Konceptbutiken, som ritats av Peter Ågren skaparen av Ski Lodge i Sälen, har fått i uppgift att med inredningen förstärka Hestras varumärke och koppla ihop den med de segment som Hestra producerar produkter för. Därför blir det mycket träinredning där inredarna har jobbat med flera olika träslag för att få fram rätt känsla. I butiken, som blir cirka 70 kvadratmeter stor, kommer två personer att arbeta i.
Just Norrlandsgatan håller förresten på att bli Sveriges sport- och friluftsbutiksgata nummer ett. Andra kommande hyresgäster på gatan i höst med egna konceptbutiker är SOS Sportswear och Röhnisch. Sedan tidigare finns dessutom North Face och Quicksilver med varsin butik.
Av: Mattias Björklund