K-Swiss tillbaka i Sverige

Danska Bonvita gör en satsning på Sverige och har anställt Pierre Hedberg som ansvarig för att etablera märkena K-Swiss och Wolverine. Bonvita är en stor skodistributör i både Danmark och Norge, men har fram till nu valt att jobba med agenter i Sverige istället för att dra igång en egen verksamhet. Nu vill de göra…

Danska Bonvita gör en satsning på Sverige och har anställt Pierre Hedberg som ansvarig för att etablera märkena K-Swiss och Wolverine. Bonvita är en stor skodistributör i både Danmark och Norge, men har fram till nu valt att jobba med agenter i Sverige istället för att dra igång en egen verksamhet. Nu vill de göra en rejäl satsning i Sverige med showrooms i både Stockholm och Göteborg och en egen säljkår. Ansvarig för detta blir som sagt Pierre Hedberg.

Pierre har jobbat flera år i sport- och skobranschen. Först på Brunngårds, sedan på Vagabond och nu senast med Merrell på skofackhandeln.

Bonvita har sex olika skomärken i portföljen – K-Swiss, Wolverine, Vans, Merrell, Patagonia och Lofu – och årligen säljer de runt 450.000 par skor. För de tre första har de rättigheterna för Danmark, Norge och Sverige. Vans säljs via agent och därför blir det K-Swiss och Wolverine som Pierre ska lansera. K-Swiss har funnit i Sverige tidigare genom olika distributörer, men nu är det några år sedan de fanns här. K-Swiss är ett tennisskomärke som formats om till ett streetskomärke och som syns mycket i parcourvärlden. Wolverine är arbetsskor som också fått en sidoverksamhet som rejäla streetkängor. De marknadsför sig som ”Världens bekvämaste kängor” och i USA ger de pengarna tillbaka om kunderna inte håller med.