Brokonstruktion ger fluglätta skor

Tänk dig en sko som som endast hålls ihop av och vars stöd kommer från tunna tunna trådar, ungefär som en hängbro. Det är så Flywire funkar.

Inspirationen och teknologin har Nike hämtat från konstruktionen av hängbroar och tittar du på mönstret ser du säkert likheten med världsberömda landmärken som till exempel Brooklyn Bridge i New York eller Golden Gate i San Francisco.

Fibertrådarna är broderade i ett mönster på ytterskalet av skon som skapar mest stöd för foten och som reducerar materialanvändandet för att minska vikten. Vikten på till exempel Nike Zoom Victory Spike är nu nere i 92-96 gram beroende på storlek. Flywire-teknologjn har gjort det möjligt för Nike att komma ett steg närmre grundaren Bill Bowermans vision – han sa att den optimala sprintskon egentligen skulle vara ett par spikar infästa rätt in i foten.

Brokonstruktion ger fluglätta skor

Nike nya basketskomodel Hyperdunk använder nya Flywire-tekniken.

Idéen till Flywire-tekniken fick Nikes utvecklingsansvarige Jay Meschter för ungefär sju år sedan när han satt med en form av en fot som används vid skoproduktionen. På formen hade han dragit trådar som han fäst i formen med nålar. Skapelsen liknade en tredimensionell variant av en trådtavla som var populära på 70-talet.

Att bygga upp en sko runt en skelettliknande konstruktion gör att du kan frångå gårdagens princip inom skodesign: lägg till mer material i skon för att skapa mer stöd.

Projektet gick i dvala i väntan på att Jay och hans team skulle hitta rätt verktyg och teknik för att kunna sy ihop trådarna med membranet så att det skulle hålla. Lösningen hittade de på närmre håll än de trott – nämligen i en enkel brodyrmaskin. En brodyrmaskin är gjord för att kunna sy stygn i olika längd och i alla riktningar. Maskinen plockades ner och trimmades in så att den skulle passa till Jays idéer.

Att använda vilken symaskin som helst skulle i praktiken inte ge någon annan effekt än den rent dekorativa, utan det är de långa stygnen som helt och hållet bär upp strukturen. I och med exaktheten som Flywiretekniken ger behöver skodesigners inte heller längre använda sig av lager på lager-teknik för att skapa mer stöd i en sko, något som ökar vikten och minskar flexibiliteten i skorna. Nike menar att ovandelen mer känns och beter sig som ett andra skinn, materialet mellan trådarna fyller ingen egentlig funktion mer än att hålla uppe trådstrukturen och stänga ute smuts och grus.

I och med den exakta passformen så glider inte heller foten runt inne i skon utan är bättre fixerad än tidigare. Nike ger ett räkneexempel: ”Säg att din fot glider en millimeter bakåt i skon för varje steg under ett 1000-meterslopp, det gör att du glider bakåt näsan en meter under loppet och det är mer än vad avståndet mellan ettan och trean i loppet brukar vara.

Flywire-tekniken introduceras på marknaden i Nikes löparskor (track and field) Nike Zoom Victory Spike, Nike Zoom Victory + och även i Nike Hyperdunk.

Brokonstruktion ger fluglätta skor Brokonstruktion ger fluglätta skor Brokonstruktion ger fluglätta skor