Norrmän distribuerar Nordica och Rollerblade

Seger United släpper Nordica och Rollerblade. Framöver kommer Scan Trade Scandinavia AB att sköta distributionen i Sverige.

Den 1 juli övertar norska koncernen Scan Trade Holding distributionsrättigheterna för varumärkena Nordica och Rollerblade på de svenska och finska marknaderna från Seger United AB. Verksamheten i Sverige och Finland kommer i fortsättningen att drivas i bolaget Scan Trade Scandinavia AB.

Scan Trade Holding är en storspelare på den norska sportmarknaden. I koncernen ryms distributionsrättigheterna för varumärken som Umbro, Mizuno, Scott, Suunto, Rollerblade och Nordica. Under 2007 uppgick koncernens omsättning till 500 miljoner svenska kronor.

Enligt Terje N Johanssen, koncernchef Scan Trade Holding AS, är det handelsutvecklingen som drivit på affären.

– Det är den viktigaste anledningen. Den skandinaviska handeln blir allt mer gränsöverskridande med butikskedjor som verkar på flera marknader. Då är det också naturligt att vi som distributör ansvarar för samtliga marknader, säger han till Sportfack.

Scan Trade Scandinavia har övertagit personalstyrkan som ansvarat för Nordica och Rollerblade hos Seger United. Det innebär att Peter Engström fortsätter som försäljningschef för den svenska marknaden och att Jarmo Homm fortsätter som dito på den finska marknaden.

– Scan Trade Scandinavia kommer att betjäna de svenska butikerna på samma vis som Seger United gjorde tidigare. Vi är nu i färd med att etablera en lagerlogistik- och kundservicelösning, säger Terje N Johanssen som räknar med att Scan Trade Scandinavia AB kommer att omsätta cirka 50 miljoner kronor i Sverige och Finland under sitt första verksamhetsår vilket kommer att sträcka sig från september 2008 till september 2009.

Seger United har haft Nordica och Rollerblade i varumärkesportföljen sedan början av 2000-talet. Bakom beslutet att släppa distributionen ligger viljan att renodla sin verksamhet. Men det är inte helt omöjligt att ”luckan” täpps till med andra varumärken enligt Per Segerqvist, vd Seger United.

– Det vet man aldrig. Vi tittar naturligtvis alltid på nya varumärken och är det något som vi bedömer som intressant så finns alltid möjligheten. Men just nu kommer vi att lägga all kraft och allt fokus på de varumärken vi har och de varumärken som tillkommit i och med bildandet av New Wave Sports, säger han till Sportfack.

Nordica marknadsför alpina pjäxor, skidor och bindningar. Rollerblade marknadsför inlines.

Av: Magnus Reithner