Femtonde upplagan av Outdoor Messe blir större än någonsin. Över 750 utställare visar upp sig i Friedrichshafen.
Över 750 företag med över 1.000 varumärken kommer att ställa ut på mässan som pågår mellan 17:e och 20:e juli. Dessutom har de fått mer utrymme. Messe Friedrichshafen har byggt ut och ytterligare en utställningshall har fogats till mässområdet. Totalt uppgår utställningsytan till 75.000 kvadratmeter.
Temat för årets mässa är miljöinspirerat. Outdoorindustrin är kanske mer än någon annan bransch beroende av välmående natur och för att uppmuntra till en diskussion kring en hållbar utveckling har mässledningen valt temat The Challenge of Sustainability. I samarbete med European Outdoor Group anordnar mässan workshops och föreläsningar samt prisar miljöprojekt.
En annan höjdpunkt under mässdagarna blir Outdoor Industry Awards som delas ut för tredje året i rad. En expertjury kommer att dela ut guld-, silver- och bronspriser under mässans första dag samt prisa Outdoor Celebrity of the Year. I år har även en ny kategori tillkommit och fått namnet Concepts. Tävlingsdeltagare är designers, företag och studenter som presenterat experimentella produktlösningar.
Som vanligt blir det även modevisningar och en storslagen tältstad. Modevisningarna går av stapeln två gånger om dagen och tältstaden har i år svällt till 700 tält på 8.000 kvadratmeter. Totalt deltar 33 tillverkare.
Av: Magnus Reithner