JO Sport har tagit upp strumpmärket Teko. Teko har ingenting med textilområdet kring Borås att göra utan är ett amerikanskt strumpmärke som tagit miljötankarna till en helt ny nivå. Teko grundades i Boulder, Colorado, 2004 och redan från början var målsättningen att driva ett så miljövänligt företag som möjligt. Förutom att de, som flera andra,…
JO Sport har tagit upp strumpmärket Teko. Teko har ingenting med textilområdet kring Borås att göra utan är ett amerikanskt strumpmärke som tagit miljötankarna till en helt ny nivå.
Teko grundades i Boulder, Colorado, 2004 och redan från början var målsättningen att driva ett så miljövänligt företag som möjligt. Förutom att de, som flera andra, tillverkar strumpor i miljövänliga material som ull och ekologisk bomull och förpackar dem i återvunnen kartong har de en etisk kod om djurhållning, driver fabrikerna med vindkraft, trycker förpackningarna med sojabaserad färg, renar ullen med en klorfri tvätt och köper utsläppsrättigheter för alla sina resor. Bland annat.
Just den etiska djurhållningen är ett argument efter mulesingdebatten. Tekos ull kommer från får som vandrar fritt i Argentina. De drivs av cowboys på häst istället för med helikoptrar eller motorcyklar och de medicineras inte i förebyggande syfte. I Argentina finns inga problem med mask och därför behövs heller ingen mulesing och för att fåren inte ska skadas vid klippning lämnas alltid 2,5 cm ull vid klippningen.
Teko vill också komma bort från myten att ekologiska produkter antingen är en funktionskompromiss eller ett dyrare alternativ. Målsättningen är att ha de funktionsmässigt bästa produkterna till normala priser. För Sveriges del innebär det att strumporna ligger i intervallet 129-249 kronor.
Märket gjorde sin Europalansering på Ispo i januari och det var där som Johan Andersen på JO Sport såg märket för första gången.
– Vi gick förbi en monter som var full med folk och blev lite nyfikna, berättar Johan. Montern var väldigt snygg och vi gillade direkt de färgglada strumporna. När vi sedan fick hela konceptet presenterat för oss tände vi direkt.
Det visade sig att JO Sport inte var de enda som såg potentialen för Teko. Det fanns fler svenska intressenter och många ndra länder ville också satsa. Amerikanerna insåg att de fått mer utdelning än de hoppats på och beslutade att koncentrera sig på England, alpländerna och Skandinavien nu till hösten och gå vidare med resten av Europa nästa år. Anledningarna till att JO Sport fick den svenska distributionen var kombinationen att de var så tända på produkten och deras vilja att lagerhålla produkten året om.
– Runt 45 procent av vår omsättning ligger på kompletteringsorders, berättar Johan. För Tekos del kan det till en början bli mer än så och den satsningen gillade de.
Avtalet med Teko blev klart i mitten på mars så det fanns inte mycket tid för införsäljning. JO Sport koncentrerade sig på fjällvärlden och de stora friluftsbutikerna. Så gott som samtliga butiker de besökte köpte konceptet och kommer att sälja strumporna den kommande vintern.
– Vi hann inte nå ut till hela branschen i våras men redan till nästa sommar kommer vi att gå brett och även erbjuda kedjorna strumporna, säger Johan.
Märket är som sagt amerikanskt och ganska överraskande sker produktionen även i USA. Anledningen är att Teko vill kunna kontrollera hela produktionen och det menar de inte är möjligt med tillverkning i Asien.
– Det känns jättebra med Teko, säger Johan. Alla bitar är där; bra produkter till bra priser och ett miljötänk utöver det vanliga.
Johan är också inne på att styra om JO Sport till att bli ett riktigt miljövänligt företag. Sopsortering har de jobbat med länge och nu tittar de på grön el, miljöbilar, tågresor och fler miljövänliga varumärken i sortimentet. Han tittar också på möjligheten att miljöcertifiera hela företaget.