Finska sportmarknaden växer och Stadium växer mest av alla

Den finska sportmarknaden växte under 2007 med 5,8 procent enligt facktidningen Sporttimyyjä. Intersport är fortfarande den klart största kedjan med en omsättning på 2,6 miljarder kronor. Totalt omsatte den finska sportbranschen nio miljarder kronor vilket ger Intersport en marknadsandel på 28 procent. Stadium är den kedja som växer snabbast i Finland. Deras omsättning steg med…

Den finska sportmarknaden växte under 2007 med 5,8 procent enligt facktidningen Sporttimyyjä. Intersport är fortfarande den klart största kedjan med en omsättning på 2,6 miljarder kronor. Totalt omsatte den finska sportbranschen nio miljarder kronor vilket ger Intersport en marknadsandel på 28 procent.

Stadium är den kedja som växer snabbast i Finland. Deras omsättning steg med hela 32 procent och i kronor landade den på 300 miljoner. Så här ser topp tio ut:

1. Intersport/Kesport / 2.600 Mkr / +6,7 % 2. Prisma / 740 Mkr / +10,1 % 3. Sportia / 580 Mkr / +14,4 % 4. Citymarket / 560 Mkr / +2,0 % 5. Top-Sport / 450 Mkr / +7,9 % 6. Stadium / 300 Mkr / +32,0 % 7. Scouts shops / 270 Mkr / +15,5 % 8. Stockmann / 250 Mkr / +4,2 % 9. Sport’In / 210 Mkr / +10,0 % 10. Anttila / 200 Mkr / +6,0 %

På leverantörssidan toppar Adidas med en omsättning på 303 miljoner kronor. Högst tillväxt bland de stora finska sportleverantörerna hade Puma som ökade med hela 35 procent. Precis som i Sverige märks en tydlig tillbakagång för de leverantörer som har mycket fokus på hårdvara vinter. Så här ser topp fem ut bland leverantörerna i Finland:

1. Adidas / 303 Mkr / +7,0 % 2. Sultrade (Umbro/Speedo/Craft) / 252 Mkr / +3,9 % 3. Halti / 243 Mkr / +7,9 % 4. L-Fashion Group (Luhta/Icepeak/Rukka)”232 Mkr / +7,4 % 5. Nike / 194 Mkr / +7.0 %