Intersports nya flaggskeppsbutik

Läget är detsamma men innehållet är helt nytt. På Sergelgatan i centrala Stockholm öpnnar Intersport idag, 24 april, sin nya flaggskeppsbutik. Tydligare avdelningar, nytt golv, satsning på belysning och en ny färgsskala har skapat en väldigt ljus och fräsch butik.

Vid gårdagens invigning såg Fredrik Johansson, Intersports vd, och Peter Seiborg, konceptutvecklare på Intersport, ut som två små gossar som ska på kalas. De kunde inte stå still eftersom det spratt i kroppen av förväntningar och stolthet över de nya kläderna.

– Det här är starten för Intersports återtåg, sa Fredrik precis innan han klippte bandet. Och det kommer mera.

Med återtåg menar Fredrik att alla spår av GO-utbrytningen nu är igensopade och att Intersport nu siktar på att bli störst både i Stockholm och Sverige.

Butiken har fått en rejäl ombyggnad. Butiken är fortfarande på 1.400 kvadratmeter men allt innandöme har i princip blåsts ut för att den nya butiken skulle bli precis så som Intersports konceptutvecklare Peter Seiborg ville.

– Vi har flyttat rullltrappan för att göra entrén mer välkomnande, berättar Peter, och vi har lagt in ett helt nytt klinkergolv med stora 60 x 60 cm plattor som ska hålla i minst tio år. Vi har byggt upp en helt ny skovägg med tydliga avdelningar och vi har slopat all allmänbelysning och jobbar istället bara med spotlights för att kunna punktbelysa alla delar i butiken.

Genom hela butiken syns en ny färgskala och ett nytt skylttema. Hela butiken går i vitt och skyltarna är enkelt svarta med vit text. Rent och tydligt samtidigt som färgstarka produkter sticker ut.

Golvet har kvar sitt snirklande butiksvarv, men kullerstensstråket har ersatts av ljusa klinkerplattor som en kontrast mot det mörkgrå golvet. Golvet är riktigt behagligt att gå på och ska vara både hållbart och lätt att hålla rent.

Intersports nya flaggskeppsbutik

Punktbelysning ska leda kunderna till utvalda produkter.

Belysningen består som sagt enbart av spotlights och anledningen är att varenda kvadratmeter i butiken ska kunna lysas upp med punktbelysning för att locka kunder till utvalda produkter. Ljuset är ändå väldigt mjukt och alla spots gör att butiken känns mer exklusiv – lite som att gå på en galapremiär.

Till belysningen hör också de stora öppna fönsterytor som släpper in dagsljus längs ena väggen och som gör butiken ännu ljusare och öppnare. Dessutom är det energibesparande och kunderna kan se hur färgen på ett plagg ser ut i dagsljus.

Inredningsmässigt har det stora övre planet delats in i mindre enheter med hjälp av böjd väggar. Varje segment har fått sin egen avdelning där hårdvara blandas med skor och konfektion. Allra störst är skoväggen där skorna presenteras mot stora och väl upplysta vita ytor på en i övrigt svart vägg. Varje sektion är tydligt skyltad för att kunden snabbt ska hitta rätt och för att det ska vara extra skönt att gå omkring i skorna på provturen har golvet runt skoväggen försetts med en mjuk matta.

Ihop med skoavdelningen finns också Walk & Run Clinic där kunderna kan prova ut rätt skor för löpning och walking med hjälp av personal och ett rullband. Detta är en avdelning som Intersport kommer att förstärka i alla sina butiker och på Sergel visar de hur det ska se ut.

En liten rolig detalj är att butiken hade ramats in med gräs runt fasaden för att påminna om att fotbolls-EM är nära och att det här är en riktig sportaffär.

Intersports nya flaggskeppsbutik Intersports nya flaggskeppsbutik Intersports nya flaggskeppsbutik

Intersports nya flaggskeppsbutik