Röhnisch vill bli störst i Europa på damgolf

Röhnisch har som vision att bli det största golfklädesmärket för kvinnor i Europa. Som ett led i denna satsning har de anställt golfproffset Cecilia Ekelundh som marknadsansvarig för golfdivisionen.

Röhnisch har som vision att bli det största golfklädesmärket för kvinnor i Europa. Som ett led i denna satsning har de anställt golfproffset Cecilia Ekelundh som marknadsansvarig för golfdivisionen.

– Vi ser en stor potential för vårt golfsortiment, säger Röhnischs vd Claes Röhnisch. Att anställa Cecila är ett naturligt steg i vår satsning och hennes bakgrund och specialkunskaper om damgolf är precis vad vi behöver.

Cecilia har varit golfproffs i nio år och hunnit vinna tre deltävlingar på damernas Europatour. Hon kommer att fortsätta tävla parallellt med att hon tar tag i jobbet med Röhnisch, i år planerar hon att spela cirka 20 tävlingar.

– Jag är väldigt hedrad över att att få ta del av Röhnischs satsning på europamarknaden och ser med spänning fram emot att få arbeta i en annan del av golfbranschen, säger Cecilia. Röhnischs golfkollektion är sportig, fräsch och kvinnlig – något jag tycker saknas i många golfshoppar runt om i Europa. Under tävlingarna får jag ett ypperligt tillfälle att skapa nya kontakter och lära mig mer om hur golfmarknaden fungerar internationellt.

En av Cecilias första uppgifter blir att sätta ihop ett team med bra golftjejer från hela Europa. Cecila kommer själv att ingå i teamet och dessutom har Röhnisch fördjupat sitt samarbete med Maria Hjort som kom fyra i årets första majortävling.

Samarbetet med Maria Hjort inleddes för fyra år sedan och har nu förlängts med två år. Avtalet innebär att Maria ska vara med och utveckla den helt nya kollektionen Pioneer Golf som ska lanseras våren 2009.

– Jag har valt att jobba med Röhnisch för att designen håller så hög klass och för att hela företaget genomsyras av kvalitet, säger Maria Hjort. I och med det fördjupade samarbetet ska det också bli roligt att få vara med och stå bakom en spjutspetskollektion.

Röhnisch omsätter runt 125 miljoner kronor och deras golfkollektion har haft en tillväxt på 30 procent de tre senaste åren och står nu för 25 procent av bolagets omsättning.

Röhnisch vill bli störst i Europa på damgolf Röhnisch vill bli störst i Europa på damgolf Röhnisch vill bli störst i Europa på damgolf