Artiklar

Cébé slutar med vinterprodukter

Enligt Dow Jones News Italia har Cébé meddelat att de tänker upphöra med sina vinterprodukter och istället fokusera på sin tillverkning av solglasögon och bågar för slipade glas. Enligt Cébé finns det flera företag som är intresserade av att ta hand om varumärkets vinterverksamhet, men än är inget klart. Frågetecken finns också rörande när prover …

Cébé slutar med vinterprodukter Läs mer

Galvin i seriös kampanj

Golffölretaget Galvin Green har dragit igång en ny annonskampanj som går under temat ”Get serious, get Galvin”. Kampanjen vänder sig till seriösa golfare som äre ute och spelar även i riktigt dåligt väder. Annonserna visar på Galvin Greens hela sortiment – från plagg närmast kroppen till regnplagg i Goretex. Av: Martin Willners

Adidas släpper jeans

Det är ingen hejd på korsbefruktningen mellan branscher numera. Senast ut i raden av samarbeten är det mellan Adidas Originals och italienska modemärket Diesel. Den första februari nästa år släpps fyra jeansmodeller (två herr, två dam) som har tagits fram gemensamt av företagen. Kollektionen har fått namnet Adidas Originals Denim by Diesel och kommer att …

Adidas släpper jeans Läs mer

Farliga Shimanohandskar återkallas

Shimano återkallar frivilligt samtliga cykelhandskar av märkena Pro, Shimano och Saint tillverkade i Pakistan. Trots stränga avtalsregler så innehåller vissa av Shimanos cykelhandskar spår av benzidin i mängder som överskrider tillåtna gränsvärden i EU:s direktiv. Alla cykelhandskar av de nämnda märkena med etiketter av vilka det framgår att de är tillverkade i Pakistan samt handskar …

Farliga Shimanohandskar återkallas Läs mer

Detaljhandelsindex oktober

Oktober blev inget undantag. Även årets tionde månad visade upp goda försäljningssiffror. Detaljhandelns försäljning i oktober ökade med 6,9 procent mätt i löpande priser jämfört med föregående år. Mätt i volym (fasta priser) och med hänsyn tagen till antalet försäljningsdagar var ökningen 6,9 procent. Även denna månad lyckades sällanköpsvaruhandeln bättre än dagligvaruhandeln. Tillväxten i rörliga …

Detaljhandelsindex oktober Läs mer

Ribcap till Sverige

Ribcap, som sedan 2005 levererat två-ien produkten mösshjälm/hjälmmössa, finns inom kort i Sverige. Det är Peter Bachmann, med inlinesbutiken Powerslide i Stockholm, som har plockat hem schweiziska varumärket. Peter tror att han kan hitta en tydlig kundgrupp som han menar ofta skyr hjälmar. – Eftersom Ribcap är hjälm och stilig mössa i samma produkt är …

Ribcap till Sverige Läs mer

New Wave samlar all sport i nytt bolag

En av Sveriges största sportleverantörer, New Wave-koncernen, kraftsamlar. För att stärka koncernens ställning i sportbranschen kommer New Waves sportvarumärken att samlas i nya bolaget New Wave Sports AB. Förändringen berör varumärkena Craft, Seger, Clique, Umbro, Speedo, Easton, Exel, Nordica och Rollerblade. Det nya bolaget kommer att ha sitt huvudkontor i Borås och nyttja en nybyggd …

New Wave samlar all sport i nytt bolag Läs mer

Burton fixar TV-show och designtävling

Burton Snowboards har producerat en egen TV-show med deras frontfigur Terje Haakonsen som programledare. Programmet heter Terje’s Seasons Pass och kommer att sändas sex gånger under vinter hos bland andra Fuel TV och norska NRK. Samtidigt drar de igång en designtävling där vem som helst kan designa grafiken på en bräda. Bidragen publiceras på internet …

Burton fixar TV-show och designtävling Läs mer

Konstfack på Swesport

På Swesport i januari kommer det att bli ett helt nytt inslag. Elever från Konstfack har i samarbete med Wolf-Wear tagit fram annorlunda dunplagg. Delar av deras skapelser kommer att premiärvisas i en monter under mässan och sedan drar utställningen vidare till Kulturhuset under modeveckan i februari. Av: Martin Willners