På nytt jobb: Tensons nya miljökämpe

Chris Doyle blir Marketing & Sustainability Director på Tenson.

Intervjun publicerades först i nummer 10, 2021.

Chris Doyle bor på västkusten men har sina rötter i Kalifornien. Bland dem som arbetar inom Sustainable Tourism är han ett känt namn. För något år sedan knöts han som konsult till Tenson och har nu klivit på en halvtidstjänst. Hans titel blir Marketing & Sustainability Director och en av uppgifterna är att bygga en community med koppling till outdoor, resande och hållbarhet.

Berätta om din bakgrund inom turistindustrin!

– Jag har varit involverad i äventyrsturism sedan 1990-talet och var en av grundarna till Adventure Travel Trade Association (ATTA). Jag har lagt mycket tid och energi på att utveckla en ansvarsfull äventyrsturism. Och jag har jobbat en del med konsumentvarumärken också. 

Hur kom du i kontakt med Tenson?

– Jag var keynote speaker på European Outdoor Summit i Åre – det handlade om hur outdoorbranschen ska kunna hitta ett samarbete med turistindustrin. Strax därefter träffade jag en bekant på Scandinavian Outdoor Group som sa att det fanns ett outdoorvarumärke som höll på att återuppstå, ett märke med en spännande historia. Och han satte mig i kontakt med Tensons CEO, Tomas Solin, och Thomas Nord, CD. Vi snackade och de frågade om jag var intresserad.

Och det var du?

– Jag sa att det berodde på två saker: Om de har bestämt sig för att ta det här med CSR på allvar – på alla plan. Jag var inte intresserad om det bara handlade om att sälja fler saker. Jag vill försäkra mig om att allt jag involverar mig i sköts rätt. Sköter du inte saker snyggt så är du ändå ett dött varumärke om fem år … tror jag.

Och den andra saken?

– Purpose! Syftet! Jag vill gärna tänka på mig själv som en syftesdriven individ.­ De svarade att de ville träffa mig för att höra vad jag tyckte och tänkte. Så jag studerade Tensons gamla kataloger i tre veckor – jag gick tillbaka ända till 1951. Och upptäckte ett fint varumärke där alla
delar fanns. Deras syfte fanns redan i deras historia. Det handlade bara om att extrahera de ursprungliga idéer som företaget startades med.

Du började lite lagom försiktigt?

– Jag var konsult i början och sedan sa Tomas att de gillade den väg jag slagit in på och undrade om jag ville hoppa på. Han visste att jag inte ville lämna turistindustrin. Att arbeta med ansvarsfull utveckling av destinationer, det är turismens framtid. Tomas föreslog halvtid och att jag skulle jobba som marknadschef. Jag kände mig ju så klart väldigt hedrad, för jag gillar verkligen varumärket.

Men …

– Jag vill inte vara en traditionell marknadsförare. Det är inte spännande. Jag vill hellre arbeta med att utveckla en commu­nity. A community with a purpose! Det är så jag jobbar i turistindustrin och det är så jag vill jobba även i outdoorsektorn. Det tredje området där jag arbetar aktivt är inom miljö och hållbarhet. Och Tenson har designers som är djupt involverade i hållbarhetsaspekten – ur alla perspektiv. Så jag sa till Tomas att jag tyckte han skulle sätta ordet sustainable i min titel också. Någon behövde vara ansiktet utåt för hållbarhetsfrågorna. Och eftersom jag har flera certifikat för hållbarhet inom turism så kan jag vara den personen som övervakar och går i god för att företaget håller sig på rätt spår. 

Kan du se någon respons på marknaden?

– Vi siktar på en stor ”push” i februari 2022. Just nu gör vi vår hemläxa. Vi samlar all fakta om vad Tenson gör som varumärke vad gäller både CSR och hållbarhet.­ Men vi tänker inte dränka marknaden med information om hur bra vi är på dessa områden, för ämnet är komplext. Det är en utmaning, vi kommer aldrig att bli tillräckligt bra. Det kommer inget annat varumärke heller bli för den delen. Men vi måste bli bättre. 

Idag finns det väl inget outdoormärke som inte hävdar att de producerar hållbart. Så det är väl ingen vits att försöka marknadsföra sig som det gröna alternativet.

– Nej, och där kommer vi inte att lägga någon energi. Jag har inget intresse av PR och marknadsföring som ägnar sig åt greenwashing. Vi har inget behov av att övertyga marknaden om vad vi gör. Vi ska bara bli bättre och det jobbar vi på. Utvecklingen av Tensons uppdaterade­ Naomi Expedition Jacket, som fick svenska Design Award-nomineringen för sin grafiska identitet, är en solid fysisk manifestation av vart vi är på väg med vår CarbonZERO-produktstrategi – den lanse­rades den 9 september 2021. I februari lanserar vi Himalaya Collection – en äventyrskollektion som är en CarbonZERO Product. Det är bara ett steg i vårt arbete för att fortsätta förbättra och ta itu med vårt avtryck. I mitten av decenniet ska hela Tenson vara koldioxidneutralt.