Ny kollektion gjord av fisknät – 105 ton tas ur haven

Ny kollektion gjord av fisknät – 105 ton tas ur haven

Tillsammans med amerikanska Bureo har Patagonia tagit fram en helt ny kollektion baserad på fiskenät uppfiskade ur världshaven. 105 ton fiskenät för att vara mer exakt.

Publicerad

Trasiga, tappade och dumpade fiskenät anses vara ett av de mest skadliga föroreningarna i världshaven. Enligt Suston dör eller allvarligt skadas ungefär 650 000 djur från haven varje år på grund av näten i haven.

Vissa nät kan ha tappats utan uppsåt men många dumpas i världshaven när de inte längre är användbara och därmed bara tar onödig plats. Problemet är bara att de trasiga näten inte bryts ned.

Detta har nu ett amerikanskt företag tagit ett grepp om. Bureo, som de heter, är baserade i Kalifornien och de arbetar tillsammans med fikseindustrin i Sydamerika för att ta hand om de övergivna näten. De i sin tur har nu samarbetat med Patagonia för att ta fram den första kollektionen av outerwear någonsin – helt skapad av återanvända fiskenät, kallade NetPlus. Materialet ska användas på många lika typer av klädesplagg, både för vuxna och barn.

Det här är första gången materialet används av Patagonia och deras produktion har gjort att 105 ton (!) av gamla fiskenät tagits från världshaven för att skapa nya produkter. Utöver att minska nedskräpningen har Patagonia också minskat sitt koldioxidutsläpp genom att använda det återvunna materialet.

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Patagonia och North Face väljer att bojkotta Facebook

1 kommentar

Magnus: Vilket fjantigt företag. Eller snarare, de verkar inte ha koll på hur värdlen faktiskt fungerar.

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Artikelkommentarer

Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206