Italienskt familjeföretag investerar i Houdini

Nya aktieägare träder in i Houdini i takt med att företaget fortsätter att jobba mot en global marknad. Samtidigt tar man in flera nya personer på olika nyckelpositioner.

Houdini tar in en ny investerare. Det italienska familjeföretaget GDTRE kommer att gå in som minoritetsägare. De fyra största ägarna bildar tillsammans majoritet. Eva Karlsson är vd och en av de största fyra aktieägarna.
– Alla vi fyra har gemensamt att vi har comittat till Houdinis värdegrund. Vi vill skapa ringar på vattnet och bidra till cirkularitet. Vi gör saker annorlunda och har inte för avsikt att sänka ambitionen, det är möjligt eftersom vi har en enad ägarkrets, säger Eva Karlsson. 

Houdini gjorde ett förlustresultat 2020 på grund av investeringar under pandemin, men under 2021 räknar man åter med lönsamhet. Att ta in nytt ägarkapital är en del i Houdinis satsning mot den globala marknaden. GDTRE är beläget i Bologna, Italien och har tidigare investerat i bolag som Moncler och Eatily. Från GDTRE:s sida är det Giovanni Domenichini som kommer att ingå i styrelsen.
– Det är positivt för oss att det är ett familjeföretag med långsiktiga ambitioner. Vi växer kraftfullt men inte på ett så kortsiktigt sätt att det blir på bekostnad av vårt varumärke. Tvärtom.

Enligt Eva Karlsson har de bland annat sysslat med utveckling av hållbara industrifärger och har erfarenhet av att jobba med internationella varumärken i premiumsegmentet.
– De är också passionerade outdooranvändare, och har erfarenhet av att transformera bolag från konventionella till hållbara. Jag kunde inte drömma om en bättre samarbetspartner.  

Dessutom annonserar företaget att de tillsatt flera seniora personer på nyckelroller i företaget under det senaste året. Andrea Tomasini kommer tidigare från Patagonia, och koordinerar Houdinis internationella distribution. Niclas Bornling, tidigare Black diamond och Salming, är varumärkesansvarig. Angelica Molin, från bland annat Fjällräven, kommer ansvara för bolagets e-handel.
– Vi har alltid varit starka digitalt, men vår e-handel växer så det knakar så vi behöver en kvinna av rang som tar den utvecklingen och uppväxlingen vidare, säger Eva Karlsson. 

Text: Elinor Karlin