USWE Sports köper VOID Cycling

Foto: USWE/Honza Zak

USWE Sports köper VOID Cycling

USWE Sports AB har tecknat ett bindande avtal med Tenson BV och Color Group BV om förvärv av VOID Cycling. Köpesumman är fastställd till 10 miljoner kronor.

Publicerad

Jacob Westerberg, vd USWE Sports. Foto: USWE/Honza Zak

Transaktionen kommer att träda ikraft den 20 september 2021. Köpeskillingen fastställs till 10 MSEK med en potentiell "earn-out" med maximalt 4 extra miljoner kronor baserat på förorderförsäljningen för SS22. VOID Cykling har enligt säljaren Tenson en netto-vinstprognos för 2021.
USWE, som nyligen gjorde börsdebut på Nasdaq och tagit in mer kapital, förväntar sig att VOID i deras ägo kommer att växa i samma takt som det egna bolaget, som har haft en årlig tillväxt runt 40 procent. De båda varumärkena har redan "känt på" varandra i form av ett pågående co-labprojekt under 2021, med målet att introducera en ny klädkollektion och ryggsäckar för MTB -marknaden.
Jacob Westerberg vd USWE Sports AB säger I ett pressmeddelande:
– Tidigt i co-lab-projektet insåg vi att vi två definitivt skulle bli starkare tillsammans. Målgruppen överlappar varandra och både VOID Cycling och USWE fokuserar på High End-produkter i premiumcykelsegmentet. Vår ambition är att vårda arvet från VOID Cycling och att ge varumärket den strategi som har gjort USWE framgångsrikt. Med detta förvärv vi kommer att multiplicera vårt erbjudande till såväl befintliga USWE -kunder som VOID -kunder. Många åkare delar sin kärlek till VOID och på USWE kan vi se många likheter med vår egen resa. Vi ser fram emot att leda VOID Cycling till nästa kapitel och vi är mycket glada över det har både nya och befintliga kunder med oss ​​på den här resan.

Det är andra gången på ett år som Void får ny ägare. Tenson köpte Wearcolour och Void Cycling förra våren i samband med Wearcolours konkurs som också spillde över på systerbolaget Void Cycling. Då sa man sig se stora möjligheter med varumärket, men väljer nu alltså att sälja.
– VOID Cycling är etablerat som ett premiummärke för cykelentusiaster över hela världen och varumärket befinner sig för närvarande i en stark tillväxtfas. För oss är prioritet nummer ett att säkra framtida utveckling av VOID i nära anslutning till våra kunder. USWE är redan ett starkt varumärke inom cykelindustrin och särskilt starkt inom MTB-segmentet. För oss är det tydligt att USWE kompletterar och möjliggör ytterligare tillväxt av VOID, säger Tomas Solin, vd, VOID Cycling.
– Transaktionen innebär att vi nu kommer att kunna fokusera fullt ut på att leverera de starka tillväxtplanerna för de återstående varumärken Tenson och ColourWear, fortsätter Tomas Solin.

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Full sula framåt för Vibram

1 kommentar

Sture Erkselius: Kan man köpa Vibramsulor till CrispiHunter kängor i Sverige och låta en lokal skomakare sula om dom eller måste dom skickas till Italien för omsulning ?

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Artikelkommentarer

Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206