OS-historien: Hur världens mesta guldmedaljör i friidrott vände världens största sportvarumärke ryggen

Allysson Felix, 13 OS- och VM-guld samt OS-löpare i Saysh, hennes eget skovarumärke.

OS-historien: Hur världens mesta guldmedaljör i friidrott vände världens största sportvarumärke ryggen

Sprintern Allysson Felix blev 2019 dumpad av Nike. Anledningen: hon var gravid och varumärket ansåg att hon aldrig skulle ta sig tillbaka till världstoppen. 10 månader senare tog Felix ytterligare två VM-guld. Utan NIke-skor. I Tokyo springer Allysson Felix dessutom i ett par Saysh, hennes eget skomärke.

Publicerad

Sportfack älskar när entreprenörer och idrottare tar saken i gena händer och spränger nya gränser. Inom affärsliv men kanske ännu hellre när det gäller att utmana rådande normer. Extra exalterade blir vi när entreprenörerna även är idrottare. 

Amerikanska Times har i sommar berättat ett lika fascinerande som dramatiskt öde; historien om hur den amerikanska supersprintern Allysson Felix 2019 blev dumpad av Nike. I ett drygt årtionde hade Allysson Felix och Nike haft ett får bägge fruktbart samarbete. Felix hade då dominerat på sprintdistanserna inom friidrotten alltsedan OS i Athen 2004 och radat upp guld och världstider. Till exempel har hon plockat OS-medaljer under fyra spel i rad 2004-2016 varav sex guld i tre olika grenar. Den ende som då tagit fler mästerskapsguld var en viss jamaican.

Men 2019 sa världens största sportvarumärke "nej tack". Anledningen: Felix var gravid och Nike ansåg inte att atleten inte skulle kunna klara av att komma tillbaka och hävda sig inom friidrotten igen. Så Felix stod plötsligt utan sponsor. Men med ett barn på väg och huvudet fullt av idéer fanns det tändvätska så det blev över när Felix återupptog träningen efter sommaren 2019. I takt med att hennes dotter Cammy växte kunde hon också lägga allt mer fokus på löpning och det hägrande VM:et i Doha på hösten samma år.

Saysh One har en betydligt smalare häl än standardlöparskon och har en tajtare snörnign för bästa möjliga komfort.

I oktober 2019, 10 månader efter att Nike nobbat henne knep Allysson Felix två guld i Doha. Hon passerade därmed Usain Bolts rekord och blev den första friidrottaren att i OS och VM ha tagit 13 guldmedaljer. Ett galet rekord. 

2019 blev 2020 och Felix stod fortfarande utan skokontrakt. Men idéerna hos henne var långtifrån slut. Pandemin gjorde att tävlingssäsongen våren 2020 fick de flesta idrottare att tänka om. På ett sätt blev covid en språngbräda för Allysson Felix. "Varför inte göra mina egna skor" tänkte hon. 

– De skor som finns för kvinnor är fortfarande av typen "krymp den och måla den rosa" säger Allysson Felix i Times-intervjun. Det blev grunden för hennes egen satsning – på en egen skokollektion. Men om det ens skulle bli hennes framtid så var det viktigaste att skorna skulle utgå från kvinnors fötter och behov. Tillsammans med ett par bekanta började hon våren 2020 arbetet med att ta fram den optimala sneakern för aktiva kvinnor.

Tiffany Beers, anlitad som produktchef i Allyssons bolag, och som liksom Felix lämnade sponsorn Nike där hon länge arbetat med skodesign förklarar Saysh grundläggande designtanke: 

– Ofta är skorna på marknaden inte gjorda för kvinnliga  fötter. Skorna vi utformar på Saysh har en betydligt smalare häl än standardlöparskon. Dessutom är framdelen bredare än skorna vi kvinnor ofta får hålla till godo med från leverantörerna.

Under hela 2020 arbetade Says-teamet hårt med den nya skon och i juni i år kunde den första modellen, Saysh One, lanseras för global försäljning. 

När Allysson Felix snart står på starten för 100, 200 meter och korta stafetten i Tokyo-OS gör hon det dessutom i ett par Saysh försedda med spikar. Snacka om produktlansering. Det är som när en viss Adi Dassler presenterade sina första trerandiga skor vid olympiaden 1936.

Bara det att den här gången är det en tävlande atlet som skapat sina egna skor. Dessutom en entreprenör och en mamma som har total kontroll över sin utrustning. Fär varför ska kvinnor nöja sig med något annat än det som är designat för dem?

Fotnot: Efter att Allysson Felix vunnit två guld i VM i Doha tog Nike återigen kontakt med henne och ville locka henne tillbaka till varumärket. Behöver vi säga hur Allysson svarade?

Lördagen den 31 juli springer Allysson Felix i egna skor i finalen på 100 meter. Times reportage läses fritt här.

Designmässigt hävdar sig Saysh med vilket premiumsneakersmärke som helst i världen. Utpriset ligger på 150 US dollar.

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Full sula framåt för Vibram

1 kommentar

Sture Erkselius: Kan man köpa Vibramsulor till CrispiHunter kängor i Sverige och låta en lokal skomakare sula om dom eller måste dom skickas till Italien för omsulning ?

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Artikelkommentarer

Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206