På nytt jobb: Nina Herlin

På nytt jobb: Nina Herlin

Nina Herlin har lämnat jobbet som PR-konsult på Mandel för att bli ansvarig för marknad och e-handel på distributörsföretaget Roswi.

Publicerad

Har du kommit in i nya jobbet?
– Det tycker jag. Vissa delar är helt nya men det har gått fort att komma in i det. Det händer mycket här och ofta är det bra att bara bli inkastad i verksamheten. Det är så man lär sig snabbast. Jag har lång erfarenhet av marknad och PR, men inte av e-handel så den delen är ganska ny. Jag har ju kommit i kontakt med det lite men inte på den här nivån. Så det är spännande att ge sig in i det också. 

Du kommer närmast från Mandel PR?
– Ja, jag var senior konsult inom PR och projektledning och ansvarig för ett antal kunder och lanseringar av olika projekt och produkter. Jag jobbade även en del med destinationer. 

Kände du till Roswi sedan tidigare?
– Jag kom i kontakt med dem eftersom de är verksamma inom outdoor. Vi har setts en del på mässor. Nu har det ju varit lugnt med mässor en tid, annars är det ett bra sätt att träffa andra aktörer i branschen. Mässorna är relationsbyggande. 

Är du själv en outdoormänniska?
– Jag har alltid varit väldigt aktiv, sprungit, seglat och åkt skidor. Jag älskar det livet men jag skulle inte kalla mig outdoornörd. Vi bor nära skog och vatten så det är en livsstil, definitivt. Jag skulle aldrig kunna tänka mig att bo i stan. Jag är uppvuxen på landet och trivs med den livsstilen.

Hur ser planen ut för resten av året?
– Vi utvecklar en ny webb, vilket är intressant. Vi ska uppdatera till ett nytt system för att möta det som efterfrågas av både leverantörer och de kunder som är inne och handlar. Det blir lansering i juni. Jag kom in i ett bra skede, för jag kan fortfarande påverka, samtidigt som jag kommer utifrån med ny input till saker. Det händer ju väldigt mycket inom e-handeln generellt, även inom b2b.

Varför behövdes en ny webb?
– Vi har börjar arbeta med fler varumärken och har fått nya kunder vilket gör att belastningen ökat. När man ändå ska uppdatera till ett nytt Litiumsystem så passar vi på att utveckla informationsdelen och designen. Sedan har vi vuxit mycket den senaste tiden så det behövdes.

Tror du att årets sommar blir som den föregående? 
– Det tror jag. Man ser tydligt att många har fått upp ögonen för friluftslivet. Men det gäller även vårt andra ben, med kök och matlagning. Där har vi också sett en ökning. Så vi står på två ganska trygga ben i nuläget. Människor har varit mer i naturen och de har lagat mer mat på hemmaplan.

Har du någon personlig favorit bland Roswis alla varumärken?
– En av favoriterna är Darn Toughs strumpor. De har en jättehärlig företagshistoria och strumporna är gjorda av ull! Jag är väldigt förtjust i ull. Jag har det i underställ som jag använder nästan året om. Strumporna kommer från Vermont i USA. De har fina färger och livstidsgaranti. 

Hur vågar man ha en sådan garanti som företag? 
– Darn Tough-strumporna håller. Ull ska helst inte tvättas så ofta. Man ska hänga dem på tork efter användning och sedan använda igen. 

Vad är skillnaden i strategi och tanke mellan att jobba mot konsument och mot återförsäljare?
– Tidsmässigt är det stor skillnad. Man kommunicerar kanske ett budskap till konsument just nu, men det måste ju vi göra långt tidigare till våra kunder. Sedan är texter och information annorlunda. Vi vänder oss ju till inköpare som är väldigt duktiga på det de gör så det måste vara en annan nivå på kommunikationen. Man får tänka på vem man kommunicerar med. De har ju inte riktigt samma köpresa som en konsument. Det är klart att vi kan tipsa våra kunder om något som vi tror är lämpligt men ofta har de ju en plan som de följer. En slutkonsument kan ju spontant klicka in sig och handla om han ser en snygg bild på en jacka han gillar. Men våra kunder spontanshoppar inte. De har sin plan och den följer de.

Men man kanske kan få dem att ändra planen och göra den lite "större"?
– Precis! Det kommer vi att utveckla. Vi kommer att höja nivån på kommunikationen. Vi ska bli lite mer guidande. Vi vill att de ska få rätt information för sina behov och på deras nivå. 

Är det även andra saker som kommer att märkas utåt nu när du blir ansvarig för marknadsföringen?
– Ja, vi kommer att jobba mer med ambassadörer och sponsringssamarbeten. Vi har redan nu jobbat lite med den typen av samarbeten, bland annat när det gäller Vemdalen och Fjällmaraton. Scarpa blir ju till exempel ny huvudsponsor till Fjällmaraton och det är något som vi själva har tagit initiativ till. Så det kommer att märkas.

*Denna intervju publicerades ursprungligen i SPF nr 05 (maj), 2021.

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Uppdaterad artikel: Zalandos anställda kameraövervakas, loggas och hotas

2 kommentarer

Nicolas: Hej Mia! Tack för din kommentar. Vi kommer absolut att köra en uppföljning, just nu söker vi kommentarer från några utvalda sportvarumärken/leverantörer för att få deras syn på saken. Det komme...

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Artikelkommentarer

Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206